Officieel: McLaren Artura luidt nieuw tijdperk in (2021)

McLaren Artura (2021)

De McLaren Artura luidt een nieuwe generatie Sports Series in bij McLaren. Hij krijgt een hybride aandrijving die de vorige generatie direct in de schaduw zet.

De McLaren Artura is nog maar de tweede plug-in hybride van het Britse merk, na de P1 hypercar. Met de Artura sijpelt de hybridetechniek door tot in het instapgamma van McLaren. Als basis wordt McLarens Carbon Lightweight Architecture platform gebruikt. Die basis dient voor het ondersteunen van de hybride modellen en weegt slechts 82 kilogram.

hybrid supercar

Op die basis wordt een 3.0 V6 met twinturbo gemonteerd, goed voor 585 pk en 585 Nm. Tegelijk wordt ook een elektromotor geïnstalleerd die 95 pk en 225 Nm voortbrengt. Tel je beiden samen dan kom je tot een systeemvermogen van 680 pk en 720 Nm. Dat vermogen wordt op de achterwielen overgebracht via een nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling en het eerste elektronisch gestuurde differentieel van het merk. Combineer dat met een gewicht van maar 1.498 kilogram en je komt tot stevige prestaties.

McLaren Artura (2021)

Wat dacht je bijvoorbeeld van 0 tot 100 km/u in slechts 3 seconden? En nadien 0 tot 200 km/u in slechts 8,3 seconden. 0-300 km/u? In slechts 21,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 330 km/u, de toerenteller gaat pas in de begrenzer op 8.500 toeren. De McLaren is natuurlijk plug-in hybride, dus krijg je van ons ook de actieradius als je volledig elektrisch rijdt. Die bedraagt... hou je vast... 30 kilometer. Het 7,4 kWh accupakket laad je in 2,5 uur tot 80 procent van zijn volume, dat zijn geen prestaties om over naar huis te schrijven.

geen achteruitrijder

Het accupakket weegt 88 kilogram en maakt daarmee het grootste deel uit van het 130 kilogram wegende hybride systeem. McLaren slaagde erin de nieuwe V6 50 kilogram lichter te maken dan de V8 die hij vervangt, waardoor het extra gewicht al bij al beperkt blijft. McLaren paste daarvoor nog een extra truukje toe; de achteruitversnelling op de Artura bestaat uit de elektromotor die in de andere richting draait, zodat de achteruitversnelling van de automaat kon worden weggelaten. Verder werden de turbo's van de V6 yussen de cilinderbanken in geplaatst, om het zwaartepunt te verlagen.

McLaren Artura (2021)

Dat is niet de enige aanpassing om de rijdynamiek te verhogen. De Artura krijgt een nieuwe achterwielophanging met Proactive Damping Control. Veiligheidssnufjes zijn er dan weer met het adaptive cruise control, het automatische grootlicht en de verkeersbordherkenning.

strak interieur

Ook binnenin de Artura werd met de grove borstel door de bestaande interieurontwerpen gegaan. Het 8 inch grote scherm van het infotainmentsysteem staat los van de middenconsole, de draaiknop om te switchen tussen verschillende rijmodi krijgt voortaan een plekje in de overkapping van het instrumentenpaneel. Het hele interieur van deze 4,54 meter lange McLaren Artura blijft echter compact. Datzelfde geldt voor de bagageruimte. Wil je meer dan de beschikbare 150 liter laden, dan zal je toch naar een andere auto moeten uitkijken.

McLaren Artura (2021)

De Britten zullen zo'n 182.500 Britse pond voor de McLaren Artura betalen. Een Belgische prijs hebben we voorlopig nog niet.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités