Rijtest: Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 190 (2021)

Volkswagen Arteon Shooting Brake rijtest 2021

Vind je de Passat wat gewoontjes, dan heeft Volkswagen al enkele jaren de Arteon als aantrekkelijker getekend alternatief. Is de Passat Variant je ook wat te saai, dan voegt de Arteon er sinds zijn facelift afgelopen jaar zowaar een Shooting Brake aan toe.

Volkswagen probeert al jaren het boekhoudersimago van zijn Passat sexyer te maken met een vierdeurscoupé - of vijfdeurscoupé. Eerst ging die nog als (Passat) CC door het leven, sinds 2017 heet hij Arteon. De bedoeling van Wolfsburg is om die Arteon iets hoger in de markt te kunnen positioneren dan de Passat, en hem nog meer als een afzonderlijk model te profileren. Op die manier hoopt Volkswagen wat klanten van de premiummerken af te kunnen snoepen.

Volkswagen Arteon Shooting Brake rijtest 2021

Onder druk

Minstens even belangrijk is Volkswagens bedoeling een toekomst te verzekeren in het D-segment. De klassieke berline is daar bij de massaconstructeurs al enkele jaren met uitsterven bedreigd. Daarom schakelde Peugeot met de 508 over op hetzelfde concept van de vierdeurscoupé, en ziet Ford geen brood meer in een opvolger voor zijn Mondeo. En heeft er iemand nog iets gehoord van de Hyundai i40?

Breaks doen het vooralsnog beter dan berlines, vooral in Europa. Toch kiezen ook hier steeds meer massaconstructeurs voor gestileerde esthetiek in plaats van puur praktisch nut. De Peugeot 508 SW is bijvoorbeeld zo’n recente knappe verschijning, en deze nieuwe Volkswagen Arteon Shooting Brake voegt zich maar wat graag aan dat lijstje toe. Die Shooting Brake volgt trouwens de nieuwe Arteon-huisstijl, met nieuwe lichtsignatuur vooraan, het opgefriste VW-logo en de uitgespelde naam op de achterklep.

Volkswagen Arteon Shooting Brake rijtest 2021

Beperkt verschil

En wie Shooting Brake zegt, zegt natuurlijk kofferruimte. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat er liters verloren gaan vergeleken met de Passat Variant. Dat zijn er in dit geval 85: in de Shooting Brake geraak je namelijk 565 liter aan bagage kwijt. Klap je de achterbank neer, dan wordt dat 1.632 liter. Dat is zeker bruikbaar, maar bizar genoeg scheelt het maar 2 liter met de gewone Arteon, en 75 liter met de achterbank neer. Het design vraagt dus wel degelijk toegevingen, een hoge laaddrempel is er daar een van.

Gelukkig blijft de ruimte op de achterbank gevrijwaard, vooral voor de benen. Het hoofd heeft door de aflopende daklijn wat minder ruimte, maar dat is in de gewone Arteon – die trouwens vanaf de B-stijl verschilt van deze Shooting Brake – niet anders. Vooraan werd het dashboard grondig mee gefacelift, onder meer om plaats te bieden aan de modernste rijhulpsystemen. De grootste blikvangers zijn hier het nieuwe stuur en de nieuwe bediening voor de klimaatregeling, die beide hun inspiratie haalden bij de Golf. Of dat een gunstige evolutie is, daar hebben we al voldoende digitale inkt over laten vloeien...

Volkswagen Arteon Shooting Brake rijtest 2021

Onder de kap

Volkswagen maakte van de facelift gebruik om enkele nieuwe motorvarianten toe te voegen aan het Arteon-gamma. Zo verschijnt er een stekkerhybride, 218 pk sterk, en een heuse R-versie, die goed is voor 320 pk. De rest van het benzinegamma bestaat uit de vertrouwde 1.5 en 2.0 TSI van 150 pk en 190 pk. Aan dieselkant is er tot slot nog een 2.0 TDI met 150 pk of 200 pk.

Wij reden onze testrit met de 2.0 TSI van 190 pk en 320 Nm. Die koppelt Volkswagen aan een DSG-versnellingsbak met zeven verzetten en drijft de voorwielen aan. De sprint naar 100 km/u werkt deze versie van de Arteon af in 7,9 seconden, bij 233 km/u vindt hij het welletjes. In de praktijk komt de motor wat afstandelijk over: hij houdt zich op de achtergrond, laat zich door de versnellingsbak nooit hoog in de toeren jagen, en voelt nooit zo sportief aan als de looks van deze Arteon Shooting Brake doen vermoeden.

De rijmodus naar ‘Sport’ switchen doet op dat vlak beter, maar maakt er geen bochtenmenner van: de Arteon wil vooral ontspannen en comfortabel kilometers malen. Perfect om de Travel Assist, de geüpdatete semi-autonome rijondersteuning, te laten renderen. Het enige wat de rust af en toe wat doet verstoren, zijn windgeluiden rond de deuren. Uiteraard heeft ook deze Shooting Brake frameloze ruiten. Maar het geeft wel aan hoe gedempt de rest van de geluiden zijn.

Volkswagen Arteon Shooting Brake rijtest 2021

Prijzen

Volkswagen wil minstens 40.300 euro voor de basisversie van de Arteon Shooting brake, met 1.5 TSI. De 2.0 TSI van 190 pk is er alleen in de sportiever uitgedoste R-Line-uitvoering, met een prijskaartje van 48.790 euro. Het prijsverschil met de Passat Variant met zelfde motor bedraagt zo’n 6.000 euro, al verkleint die kloof wel als je op de Passat de nodige R-Line-opties aanvinkt. De belangrijkste externe concurrent van de Arteon Shooting Brake is wellicht de Peugeot 508 SW. Die kan schermen met een veel lagere basisprijs, maar ook hier wordt het verschil kleiner als je voor sportiever aangeklede en krachtigere uitvoeringen kiest.

Volkswagen Arteon Shooting Brake rijtest 2021

Conclusie

De prijs van knapste Volkswagen in het gamma heeft hij wel binnen, deze Arteon Shooting Brake. Het zorgt er ook voor dat de Arteon na zijn facelift nog enkele mooie jaren tegemoet gaat. Puur praktisch gezien is de Passat Variant net wat ruimer en minder duur, dus die knappe looks zijn meteen het sterkste argument van deze Arteon Shooting Brake.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Puissance

190pk

Couple

320 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Transmission

voorwiel

Poids

1 625 kg

Vitesse de pointe

233 km/u

Prix de base

€ 48 790.00

0 à 100 km/h

7.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.90 L/100km

Coffre min.

565 L

Coffre max.

1 632 L

Rejet de CO2

160 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Yannick 10:26
Portrait de Yannick

vorige week achter een Duits-geplate shooting brake gereden, prachtige auto. echt prachtig.
spijtig dat het interieur niet een tikkeltje specialer is dan de passat wel...

John 10:38
Portrait de John

De klok is weggehaald t.o.v. de Passat :-D

Techno Patat 19:40
Portrait de Techno Patat

Want less is more :D?

mmm 11:04
Portrait de mmm

Ik heb een Arteon 5-deurs 2.0TSI 190PK en rij altijd in sportstand. Een chiptuning van motor en DSG zou niet mis zijn.

John 11:49
Portrait de John

Is de sport-stand van de DSG nog steeds: "het maakt niet uit hoe hard of zacht je het gas pedaal indrukt, ik ga steeds tot 6000 toeren eer ik schakel" ?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités