Rijtest: Citroën C5 Aircross Hybrid 225 (2021)

Citroën C5 Aircross Hybrid 2021

Met de C5 Aircross heeft Citroën nog maar weinig te bewijzen. De VAB-Gezinswagen van het Jaar 2020 pakt als SUV liever uit met rijcomfort dan met rijdynamiek. Maar hoe evolueert dat comfort met een batterijpakket en elektromotor?

Haal je de powerpoint erbij die ongetwijfeld werd getoond tijdens belangrijke managementvergaderingen bij het PSA van voor de Stellantis-saga, dan stond er ongetwijfeld dit op de eerste slide: “tweeledige elektrificatiestrategie”. Ofwel lanceert de PSA-tak van Stellantis volledig elektrische modellen (denk maar aan de Peugeot e-208 en e-2008, en de Opel Corsa-e), ofwel plug-inhybrides (zoals de Opel Grandland X Hybrid4.

Zo gaat het ook bij Citroën. De nieuwe Ë-C4 moet het speerpunt van het elektrische luik zijn, de iets grotere en geslaagde C5 Aircross mag sinds eind 2019 als Hybrid de eerste stekkerhybride bij het Franse merk zijn. Hij gebruikt daarvoor de 225 pk sterke aandrijflijn van de Opel Grandland X Hybrid en Peugeot 3008 Hybrid, die op hetzelfde platform staan. Het enige verschil? De Opel en Peugeot hebben nog een Hybrid4-variant met extra elektromotor op de achterwielen en dus vierwielaandrijving, de Citroën doet het met één elektromotor en voorwielaandrijving.

Citroën C5 Aircross Hybrid 2021

Discretie verzekerd

Visueel ga je alvast niet veel verschillen merken tussen deze stekkerversie en de klassieke C5 Aircross. Laat je het Color Pack met discrete blauwe accenten in de Airbumps links liggen, dan zijn alleen de extra laadklep en het occasionele hybride-logo de grootste weggevers. Binnenin krijg je enkele nieuwe displays op het digitale instrumentenpaneel, uiteraard specifieke rijmodi – waarover meteen meer – en een achteruitrijcamera die middels een verklikkerlichtje aangeeft wanneer je volledig elektrisch rijdt.

Het interieur pakt gelukkig nog steeds uit met de zachte Advanced Comfort-zetels en met drie afzonderlijke en verschuifbare plaatsen op de achterbank. Onder die achterbank zit de lithium-ionbatterij. Om die weg te stoppen en om een uitsparing te voorzien om je laadkabels in op te bergen, is het koffervolume zo’n 120 liter kleiner geworden. Afhankelijk van de positie van de achterzetels beschik je over 460 liter tot 600 liter. De benzinetank werd tot slot iets kleiner, maar met een volle batterij zou je dat qua rijbereik vlot moeten compenseren.

Citroën C5 Aircross Hybrid 2021

Stroombron

Over die batterij gesproken: dat is een lithium-ionexemplaar met een capaciteit van 13,2 kWh, die energie opslaat voor de elektromotor van 80 kW (109 pk). Die staat de vertrouwde 1.6 PureTech-benzinemotor van 180 pk bij. Het geheel is dus 225 pk en 360 Nm sterk, en wordt via een e-EAT8-versnellingsbak naar de voorwielen gestuurd. Die versnellingsbak werd voor dat elektrische vermogen lichtjes aangepast, met onder meer een natte meerschijvenkoppeling. Volledig elektrisch moet deze C5 Aircross Hybrid 50 kilometer ver geraken.

In de praktijk is dat net zoals zijn hybride PSA-stalgenoten eerder 40 kilometer, en kun je opnieuw net zoals zijn hybride stalgenoten uit de nodige rijmodi kiezen. Een volledig elektrische modus, de oordeelkundige hybridemodus, een in deze C5 Aircross wat overbodige sportmodus, en een modus waarbij je de batterij al rijdend kunt bijladen tot een laadniveau dat je zelf bepaalt. Maar goed, in de eerste plaats hang je deze C5 Aircross Hybrid natuurlijk aan de stekker, al ben je dan gemakshalve aangewezen op de optionele boordlader van 7,4 kW om de laadtijd aan een Wallbox tot een kleine 2 uur te beperken.

Citroën C5 Aircross Hybrid 2021

Aanwezig

Qua rijgedrag hoeft deze C5 Aircross Hybrid nauwelijks onder te doen voor de versies met klassieke verbrandingsmotor. De extra kilo’s van het batterijpakket laten zich voelen, onder meer in een lager zwaartepunt en in de demping en filtering van de beruchte “Progressive Hydraulic Cushions”. Maar die hydraulische stops in de passieve dempers doen hun werk zo comfortabel dat de Hybrid zich die extra kilo’s kan permitteren.

Sportiviteit wint hij dan weer niet. Je kunt wat profiteren van de 320 Nm instantkoppel van de elektromotor, maar met 8,7 seconden naar 100 km/u fop je niemand aan de lichten. Bovendien is de besturing wat te licht en zijn de remmen minder consistent. Gelukkig heeft deze Hybrid wel een ‘B’-stand op de versnellingsbak om energie te recupereren bij het afremmen. Maar goed, de C5 Aircross sleepte vorig jaar de titel van VAB-Gezinswagen van het Jaar niet in de wacht door zijn flitsende rijgedrag. Een praktisch ingericht interieur en rijcomfort, daar kom je al een heel eind mee. Zo ook in deze Hybrid.

Citroën C5 Aircross Hybrid 2021

Prijzen

Hoeveel je nu precies betaalt voor die Citroën C5 Aircross Hybrid? Wel: 42.930 euro voor de Feel, 45.880 euro voor de Shine. Voor de CO2-uitstoot zit je op 39 g/km, qua verbruik op papier op 1,7 l/100 km. In de praktijk hangt dat natuurlijk sterk af van je laaddiscipline. Wij kwamen bijvoorbeeld uit op 6,6 l/100 km. Blijf je binnen de PSA-tak van de Stellantis-stal, dan betaal je minstens 43.450 euro voor de Opel Grandland X Hybrid en al meteen 46.230 euro voor de Peugeot 3008 Hybrid, allebei met dezelfde aandrijflijn als deze Citroën C5 Aircross Hybrid.

Citroën C5 Aircross Hybrid 2021

Conclusie

Een luik van het tweeluik elektrificatie bij Citroën bestaat uit plug-inhybrides, en deze C5 Aircross Hybrid is daar best een geslaagd voorbeeld van. Hij boet niets aan zijn comfortkwaliteiten in en zet daar een veelzijdige hybride aandrijflijn tegenover. Alleen is het bijbehorende prijskaartje hoog voor de particuliere koper.

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotor

Puissance

225pk

Couple

360 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Transmission

voorwiel

Poids

1 845 kg

Vitesse de pointe

225 km/u

Prix de base

€ 42 930.00

0 à 100 km/h

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

6.60 L/100km

Coffre min.

460 L

Rejet de CO2

39 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Menck 01:27
Portrait de Menck

Met 8,7 seconden naar 100 km/u fop je niemand aan de lichten. Qué? Mijn vehikel doet daar minstens 15 seconden over. Dus...

this 09:04
Portrait de this

Dan foppen ze enkel jou blijkbaar. 15sec is zeker niet gemiddeld.
Het gemiddelde zal eerder rond de 9-10 sec liggen vermoed ik.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités