Rij-impressie: Renault Arkana R.S. Line TCe 140 EDC (2021)

Renault Arkana 2021 test

De SUV-coupé is mateloos populair bij premiummerken. Met de Arkana wil Renault de SUV met sterk aflopende daklijn populair maken bij het grote publiek. In eerste instantie als milde hybride, binnenkort ook als E-Tech-hybride.

“Renault wordt de eerste massaconstructeur die een SUV-coupé aanbiedt in een segment dat voor kort was voorbehouden aan de prestigemerken”, schrijft het Franse merk niet zonder trots in zijn persdossier. Hoewel die uitspraak in Zuid-Korea (SsangYong Actyon) en met wat fantasie ook in Japan (Mitsubishi Eclipse Cross) op wat protest zal rekenen, zijn SUV’s met sterk aflopende daklijn vandaag inderdaad grotendeels voorbehouden voor premiummerken. Denk maar aan de X4 en X6 bij BMW, of de GLC Coupé en GLE Coupé bij Mercedes.

Modellen die enorm in de smaak vallen, en dus is het niet onlogisch dat Renault zijn graantje wil meepikken. Dat doen de Fransen met een model dat strikt gezien niet zo nieuw is als het lijkt. De Arkana werd in 2019 immers al op de Russische markt losgelaten, maar gebruikt daar het platform van de Dacia Duster en de vorige Sandero. In Zuid-Korea rijdt de Arkana ook rond: daar heet hij Samsung XM3, en gebruikt hij het frissere CMF-B-platform.

Renault Arkana 2021 test

Geen doorslagje

Dat platform schuilt ook onder de ‘Europese’ Arkana – die broederlijk naast de Koreaanse variant in Azië van de band rolt – en daardoor kun je hem beschouwen als een soort coupévariant van de Renault Captur. Maar dat is hem tegelijk wat oneer aandoen: de Arkana is met 4,57 meter niet alleen ruim 30 centimeter langer dan de Captur, hij oogt met zijn lagere daklijn, 20 centimeter hoge bodemvrijheid en velgen in formaten 17 en 18 duim ook aantrekkelijker.

Binnenin past het dashboard wel netjes binnen de krijtlijnen die de Clio en Captur uitgezet hebben, met een centraal rechtopstaand tabletvormig infotainmentscherm, dat maximaal 9,3 duim groot is. Ook het instrumentenpaneel is digitaal en maximaal 10,2 duim groot. De klimaatregeling bedien je – hoera! - met klassieke draaiknoppen.

Met de binnenruimte zit het ook achteraan verrassend snor, dankzij een ruimere wielbasis dan in de Captur (2,72 meter tegenover 2,64 meter). Ook de hoofdruimte valt verrassend goed mee: 518 liter met de achterbank rechtop, 1.311 liter met de rugleuning neer. Kies je voor de hybride, dan beschik je over 492 liter. De achterbank verschuiven kan je niet, de koffervloer verhogen of verlagen dan weer wel.

Renault Arkana 2021 test

Drie motoren

Je wil ongetwijfeld meer weten over die hybride. Die heet ook in deze Arkana “E-Tech”, en dat betekent dat die de zogenaamde serieel-parallelle opstelling van de Clio en Captur overneemt. Concreet gaat het bij de Arkana om een vereenvoudigde en atmosferische 1.6-benzinemotor van 95 pk en twee elektromotoren, en een batterij die je niet aan de stekker kunt opladen. Een plug-inhybride staat niet op de planning, maar “kan er wel komen als er genoeg vraag naar is”, laat Renault mysterieus verstaan.

De ene elektromotor in deze E-Tech dient net als bij een milde hybride als generator/starter en is goed voor 15 kW (20 pk), de andere vervult een klassiekere rol en is goed voor 36 kW (49 pk). Het geheel komt uit op 145 pk en gebruikt dezelfde klauwkoppeling als in de Clio en Captur. De lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 1,2 kWh.

Daarnaast schuift Renault nog twee traditionelere verbrandingsmotoren naar voren, die voorzien zijn van milde hybride ondersteuning. Het gaat allebei om een 1.3 TCe-viercilinder. De ene is goed voor 140 pk, de andere voor 160 pk. Allebei zijn ze gekoppeld aan een EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en krijgen ze ondersteuning van een 12-voltbatterij.

Renault Arkana 2021 test

Even afwachten

Bij onze eerste kennismaking konden we de E-Tech nog niet uitproberen. Daarvoor is het dus nog even afwachten. Wel reden we met de basisversie, de 1.3 TCe van 140 pk. Die produceert nog 260 Nm en sprint naar 100 km/u in 9,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 205 km/u. Een atletische sprinter is die motor uiteraard niet – temeer omdat de EDC-versnellingsbak niet altijd even snel reageert – maar met het Multi Sense-systeem in Sport hangt de Arkana nerveuzer aan het gas.

In de bochten laat de Renault wel een positieve indruk na, vooral dankzij een verrassend neutrale bochtenbalans en een stuur dat specifiek werd aangepast om nauwkeuriger en directer te reageren. De ophanging is keurig afgesteld maar naar Franse normen aan de relatief straffe kant, waar de 18-duimsvelgen op onze R.S. Line-uitvoering (ook standaard op Intens, de overige versies gebruiken 17-duimers) aan lagere snelheden hun steentje toe bijdragen.

Renault Arkana 2021 test

Prijzen

Renault zet deze Arkana in de catalogus vanaf 28.600 euro. ‘Onze’ R.S. Line betaal je met de TCe 140 33.600 euro. Op prijzen van de TCe 160 is het nog even wachten, maar Renault geeft wel al mee dat de E-Tech Hybrid vanaf 30.200 euro begint. Da’s een flinke hap meer dan de Fransen voor hun weliswaar kleinere Captur vragen. Maar Renault neemt natuurlijk een berekende gok, want de klant betaalt uiteraard meer voor wat hij graag ziet.

Renault Arkana 2021 test

Conclusie

De aantrekkelijk getekende Renault Arkana zal ongetwijfeld in zijn opzet slagen om SUV-coupés meer ingang te laten vinden bij een groter publiek. De basismotor doet zijn werk naar behoren, de hybride aandrijflijn wordt wellicht de populairdere keuze. De fundamenten van deze Arkana zijn dan wel gebaseerd op het B-segment, de afmetingen spelen mee in een hoger segment. De prijzen weliswaar ook.

Specificaties

Motor

1.3 turbobenzine, vier-in-lijn

Puissance

140pk

Couple

260 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Transmission

voorwiel

Poids

1 411 kg

Vitesse de pointe

205 km/u

Prix de base

€ 28 600.00

0 à 100 km/h

9.80 sec

Coffre min.

518 L

Coffre max.

1 311 L

Rejet de CO2

121 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Bjorn Willaert 13:28
Portrait de Bjorn Willaert

Dit zijn prijzen zonder korting, ik vermoed dat je voor 25000 al een Arkana op je oprit hebt staan. Dan geef ik dat liever aan dit model, want voor diezelfde prijs heb je bij een premiummerk als BMW en Mercedes nog geen deftige 1 of A.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités