Volkswagen had hem al een tijdje aangekondigd, zijn eerste SUV-coupé voor de Europese markt. De inspiratie voor deze Taigo komt uit Brazilië, waar hij als Nivus door het leven gaat. De Taigo mag je gerust beschouwen als de coupéversie van de T-Cross, en gebruikt ook dezelfde MQB A0-basis. Nochtans zijn er wat verschillen in het ontwerp, en is de nieuwkomer een flink stuk groter: hij meet net geen 4,26 meter, waardoor hij zelfs nipt langer is dan de T-Roc.
Schermtijd
De wielbasis van deze nieuwe Taigo is nipt langer dan die van de T-Cross, de kofferruimte maakt 438 liter vrij. In de verwante T-Cross is dat 385 liter, maar wordt dat door de verschuifbare achterbank 455 liter. Nog binnenin kiest de Taigo net als de gefacelifte Tiguan voor de wat onhandige touchbediening voor de klimaatregeling in plaats van de klassieke knoppen uit de T-Cross. Gelukkig laat het platform de schermbediening van de huidige Golf nog niet toe.
Over schermen gesproken: Volkswagen monteert standaard een digitaal instrumentenpaneel, en biedt de meest recente generatie van zijn infotainmentsysteem aan. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto behoren tot de mogelijkheden, net als het IQ.Drive Travel Assist-systeem dat de adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp combineert. Die cruisecontrol houdt trouwens rekening met snelheidsbeperkingen, bochten en rotondes om zijn snelheid aan te passen.
Motoren
Onder de motorkap houdt deze Taigo het alleen bij benzinemotoren en voorwielaandrijving. De motoren kennen we uit de Polo en T-Cross: de 1.0 TSI van 95 pk en 110 pk, en de 1.5 TSI van 150 pk. Alle motoren zijn voorwielaangedreven, schakelen doe je met een manuele vijf- of zesbak (1.0 TSI 95 en 110), of optioneel via de DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling (1.0 TSI 110 en 1.5 TSI 150).
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter