Eerste test: Peugeot 308 (2021)

Peugeot 308 test (2021)

Met de nieuwe 308 wil Peugeot het imago van de vorige generatie consolideren: een dynamisch chassis, een nog meer onderscheidend design en twee plug-inhybrides.

De uitgaande generatie van de Peugeot 308 sloeg een bladzijde om voor het imago van het merk met de leeuw. De Franse constructeur leek destijds wat op de sukkel en besliste om met behulp van zijn nieuwe C-segmenter volledig te breken met het verleden. Gedaan met het banale model met opengesperde muil, tijd voor een nieuw moduleerbaar chassis, een radicaal ander design en vooral een compleet nieuwe interieurfilosofie. Dat recept lijkt gewerkt te hebben; alle modellen erna volgden hetzelfde stramien... inclusief deze nieuwe 308.

Nog meer onderscheid

Deze nieuwe Peugeot 308 rijdt alleszins niet onopgemerkt voorbij. Vooraan lijkt hij breder: zijn enorme radiatorrooster wordt voortaan geflankeerd door de twee slagtanden van de lichtsignatuur. Aan alle kanten, maar vooral achteraan, merk je uitgebreide aandacht voor het koetswerk. Volgens ons is het soms zelfs té gestileerd. Maar over kleur en smaak...

In het algemeen krijg je alleszins een compacte Peugeot die er behoorlijk vertrouwd uitziet. Nochtans is hij met zijn 4,36 meter zowat 11 centimeter langer geworden. Beter nog: de wielbasis is met 5,5 centimeter toegenomen, terwijl de Fransman 2 centimeter lager is geworden. Met de schuinere voorruit is de nieuwe 308 aanzienlijk dynamischer dan zijn voorganger.

Nog meer schermen?

Ben je geen fan van het ergonomische principe ‘alles achter een scherm’ van de vorige generatie – laten we eerlijk zijn: dat waren wij alleszins niet – dan is er goed nieuws. Peugeot lijkt die onhebbelijke gewoonte te hebben aangepast door... meer schermen. Maar geen angst: die zijn er om de gebruikservaring te verbeteren. In totaal zijn er vier: twee voor het 3D-instrumentenpaneel (topversie), een van 10 duim voor het infotainmentsysteem en een kleiner scherm daar net onder.

Dat laatste scherm noemen de Fransen ‘iToggle’ en bestaat uit zes touchknoppen, waarvan je er vijf kunt personaliseren via snelkoppelingen. Een mooie toevoeging aan het nieuwe infotainmentsysteem dat praktischer, sneller en beter gestructureerd is. Interessant: de instapversie stelt het zonder die sneelkoppelingen en gebruikt in plaats daarvan fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Je vraagt je af of je dan niet beter af bent met de basisversie...

Voor de rest volgt het interieur van de nieuwe 308 de stijlgids van de meest recente 508. Het dashboard is hoog, de beruchte iCockpit en het kleine stuur zijn nog steeds van de partij, de middenconsole loopt naar omhoog en de afwerking kan moeiteloos mee met de Duitse concurrentie.

Niet een maar twee

Onder dat nieuwe kleedje neemt de nieuwe 308 het moduleerbare EMP2-platform over dat de meeste Franse en Duitse producten van de Stellantis-groep gebruiken. De fundamenten zijn dus zowat identiek, van de torsieas achteraan tot de motoren en versnellingsbakken. Peugeot verzekert ons dat de uiteindelijk rudimentaire ophanging dezelfde dynamiek oplevert als een onafhankelijke achteras. Maar het grootste voordeel is meer plaats voor de batterij en minder verlies van kofferruimte (50 liter). Jawel: de 308 heeft een batterij.

Er zijn om precies te zijn twee nieuwe plug-inhybrides voor deze nieuwe 308. De ene is 180 pk sterk en de andere 225 pk, maar de basis is dezelfde. Het gaat nog steeds om een 1.6 turbo en een elektromotor van 81 kW (110 pk) die in de achttrapsautomaat is ingewerkt. Beide versies delen dezelfde batterij van 12,4 kWh en leveren gedurende 60 kilometer elektriciteit aan de 308 Hybrid. De benzine- en dieselmotoren vullen het gamma nog steeds verder aan, met respectievelijk de 1.2 PureTech (110 en 130 pk) en de 1.5 BlueHDi (130 pk).

Ecodynamiek

Zoals gewoonlijk bij recente Peugeots heb je de eerste kilometers nodig om een goeie positie te vinden in de ontelbare instellingen voor zetel en stuur – of in het geval van ondergetekende, die nogal groot is: de minst slechte positie. Eens dat gebeurd is, valt het algemene comfort van deze nieuwe generatie op. Of dat nu op vlak van windgeluiden of ophanging is, de Peugeot houdt rekening met zijn passagiers. Bij de hybride komt de verbrandingsmotor pas meespelen als de batterij bijna zonder stroom zit, en dat alleen bij hernemingen en sterke acceleraties.

Peugeot slaagt er altijd in om een perfect compromis te vinden tussen comfort en rijdynamiek. Dat is niet anders bij deze 308. Hij gedraagt zich kalm en ontspannen op de snelweg, maar schiet wakker als het asfalt bochtiger wordt. Ondanks een te licht stuur zonder feedback toont de vooras zich snedig en precies. Nog indrukwekkender: ondanks de passieve schokdempers en de torsieas is de koetswerkcontrole prima en de grip genereus. Het is duidelijk: de 308 is niets van zijn dynamiek verloren. Dat gezegd zijnde valt wel op dat dynamisch rijden met de hybride verstoord wordt door wat slordige gangwissels en overgangen tussen elektro- en verbrandingsmotor.

Prijzen

Hoewel de instapversie van de nieuwe 308 de mooie ronde prijs van 25.000 euro krijgt, vraagt de plug-inhybride een flinke meerprijs: hij tikt af op 36.250 euro. In tegenstelling tot andere merken biedt Peugeot de 180 pk sterke hybride wel al van het eerste uitrustingsniveau aan. De krachtigste versie vind je hoger in het gamma terug.

Conclusie

De nieuwe Peugeot 308 bouwt voort op de sterke punten van de vorige generatie en wordt daarmee een van de hatchbacks in het C-segment waar je niet omheen kunt. Hij bewaart zijn dynamische karakter en zijn vreemde interieur, maar het geheel is beter gedempt en veel beter afgewerkt. Alsof de Fransman zich eindelijk prima in zijn vel voelt. Enfin, zijn Louis Vuitton-pak.

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotor

Puissance

180pk

Couple

360 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Transmission

voorwiel

Vitesse de pointe

225 km/u

Prix de base

€ 36 250.00

0 à 100 km/h

7.60 sec

Coffre min.

373 L

Rejet de CO2

24 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Mathieu 12:44
Portrait de Mathieu

Je zou zeggen dat de cijfers indrukwekkend zijn, maar hoe rijdt zo'n wagen als de batterij leeg is? Een simpele daguitstap zonder op de terugweg (of op een parking in de buurt van uw einddoel) te laden lukt al niet met de 60km rijbereik, en dan val je op de verbrandingsmotor terug.

Dominique 14:43
Portrait de Dominique

Indrukwekkende cijfers zou ik dat niet noemen. Het is niet dat dit een extreem zware wagen is, dus die 1.6 turbo zal wel zijn plan kunnen trekken. Opladen met een plugin is niet altijd nodig. Het verbruik zal wel een stuk hoger zijn als de elekromotor niet mee doet. Eigenlijk is dit type van plugin gemaakt voor de 'niet-autostrade' kilometers. Dus waar je rond de 70 km/h mag rond toeren. Op de autostrade gaat die elektromotor je niet veel kunnen helpen.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités