Officieel: Porsche 718 GT4 RS is über-Cayman (2021)

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Porsche heeft een nieuwe topper aan zijn 718-gamma toegevoegd. De GT4 RS krijgt meer vermogen en minder gewicht. Voor zij die zich dan afvragen of dat allemaal wel zo’n verschil maakt is Porsche zelf al even de rondetijd van zijn standaard-GT4 gaan vermorzelen op de Nürburgring.

Je leest het goed: Porsche maakt zijn stiekem al bloedsnelle 718 Cayman GT4 nog een tandje sneller met de toevoeging van het RS-suffix. Daarmee willen ze in Stuttgart de ultieme middenmotorbolide creëren en gaan ze — zoals we van een RS-model gewend zijn — de puristische kant uit.

Rennsport

De afkorting ‘RS’ staat namelijk voor ‘Rennsport’, waarmee de Duitsers eigenlijk gewoon willen zeggen dat het om een racewagen voor de openbare weg gaat. Daarom hebben ze de Cayman in de eerste plaats lichter gemaakt zodat de RS-versie slechts 1.415 kilogram op de weegschaal aantikt, ofwel 35 kilogram minder dan de doordeweekse GT4. Zo werden bijvoorbeeld de voorvleugels en het kofferdeksel vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt plastic, moest heel wat geluidsisolatie eraan geloven en bestaat de achterruit uit een lichtere glasplaat. Zelfs de tapijtjes moesten plaats maken voor extra lichtgewicht exemplaren — want alle beetjes helpen.

Porsche 718 Cayman GT4 RS interieur

Daarnaast werd natuurlijk ook de motor aangepakt, al blijft het blok zelf wel onveranderd ten opzichte van de normale GT4. Middenin deze 718 vinden we dus de atmosferische 4.0-litermotor met zes cilinders uit de rekken van de Porsche 911 GT3. De vermogenscurve werd wel aangepast zodat de naald in dit geval kan doordraaien tot 9.000 toeren. Zo produceert de boxermotor in dit geval 500 pk en 450 Nm koppel, of 80 pk en 20 Nm meer dan in de niet-RS. Die paarden passeren vervolgens langs Porsches PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling om ten slotte de achterwielen in lichterlaaie te zetten.

23,6 seconden sneller

Met al dat geweld tussen de vier wielen versnelt de RS van 0 naar 100 km/u in amper 3,4 seconden. Dat is een halve seconde sneller dan een normale Cayman GT4 met PDK-bak en een volle seconde sneller dan een GT4 met handbak — al kan je die dan wel niet krijgen op je RS. Hij gaat door tot een topsnelheid van 315 km/u, nog eens 13 km/u vlotter dan zijn civielere tegenhanger. Dat werpt ook op het circuit zijn vruchten af want tijdens de laatste testfase verslond de GT4 RS de Nürburgring Nordschleife in 7 minuten en 4 seconden. Zo legde hij het ruim 20 kilometer lange circuit 23,6 seconden sneller af dan de standaard-GT4.

Porsche 718 Cayman GT4 RS motorkap

De 718 Cayman GT4 RS wordt voor het eerst getoond op het autosalon van Los Angeles dat eind deze week van start gaat. Ergens in het tweede kwartaal van 2022 zal de über-Cayman bij de dealers verkrijgbaar zijn. Porsche geeft al mee dat je daarvoor 153.065 euro zal moeten neertellen.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Techno Patat 12:24
Portrait de Techno Patat

Die prijs valt me dan eigenlijk nog mee voor een RS-model! Wordt deze onbeperkt geproduceerd of ook weer maar een 1.000-tal? Ik vraag het me af om te weten of ik kan dromen van ooit een gedewaardeerd tweedehansje als tracktoy of dat de prijs zowat stabiel gaat blijven :D?

Joram 12:50
Portrait de Joram

Over een beperkte oplage hebben ze bij Porsche niet gesproken, dus ga er maar van uit dat deze RS onbeperkt geproduceerd zal worden... Begin maar al te dromen ;-)

Dominique 08:37
Portrait de Dominique

De prijs valt idd heel goed mee. Een kleine GT3...
Ik vond de standaard GT4 al mega knap. Maar deze mag ook bij mij in de garage komen te staan

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités