Stellantis gaat eigen microchips produceren

Opel Rüsselheim 2021

Bij Stellantis zijn ze de halfgeleidercrisis zo moe als koude pap — en ze zijn niet alleen. Daarom gaat de autofabrikant in zee met technologiegigant Foxconn om zelf microchips te gaan produceren. En dat doen ze niet alleen voor zichzelf…

Zij die recent nog een nieuwe auto besteld hebben weten het maar al te goed: de autoproductie hinkt achterop door een tekort aan halfgeleiders. Dat zijn naast de kopers ook de fabrikanten grondig beu; zo ook Stellantis. Het moederbedrijf achter onder andere Peugeot, Opel en Fiat heeft daarom een samenwerking ondertekend met het Taiwanese Foxconn voor de productie van de felbegeerde microchips.

Eigen chips vanaf 2024

Stellantis hoopt zo stabiliteit te brengen in zijn toestroom van halfgeleiders. Tegen 2024 wil het concern zijn eigen microchips kunnen beginnen integreren in zijn producten. Binnenkort plannen zowat alle merken onder de Stellantis-vlag namelijk een hele reeks nieuwe modellen op basis van het STLA-platform, een gloednieuwe basis die de nadruk wil leggen op technologie en elektrificatie. Ze zullen hun halfgeleiders dus hard nodig hebben, en daarin zijn ze niet alleen. Stellantis en Foxconn zien dus ook heil in het verkopen van hun chips aan andere fabrikanten.

Het chiptekort zet zowat de hele autosector al sinds het begin van dit jaar op zijn kop. Zo moesten heel wat fabrikanten hun productielijnen al geruime tijd stilleggen, werden sommige modellen geleverd zonder aanraakscherm of bestuurdersdisplay en werd tot overmaat van ramp de Volkswagen Golf verstoten uit de top 10 van bestverkochte auto’s — stel je voor. Autokopers blijven dus wereldwijd op hun honger zitten, dat meldden intussen ook heel wat Autofans-lezers.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités