NIO komt dichterbij met elektrische ET5 (2021)

NIO ET5 2021 voorkant

Het Chinese NIO heeft zijn rivaal voor de Tesla Model 3 voorgesteld: de ET5. Die elektrische sedan is pas het tweede model waarmee NIO naar Europa komt, maar deze keer moet de auto het toch al tot bij onze noorderburen schoppen.

Het klinkt misschien als de zoveelste Chinees met Europese ambities maar compleet denkbeeldig is NIO niet. Het merk uit Shangai brengt namelijk al een vijftal jaar elektrische auto’s aan de man in eigen land en neemt ook steevast deel aan de Formule E. Twee maanden geleden startte de constructeur bovendien met de verkoop van zijn ES8, een elektrische SUV, in Noorwegen. Dichter bij huis hebben we voorlopig nog geen NIO’s gespot, maar daar komt binnenkort verandering in want met deze ET5 wil het merk volgend jaar onze buurlanden betreden.

1.000 kilometer?

De elektrische sedan mikt vooral op het segment van de Polestar 2 en de Tesla Model 3, en wat ons betreft zit het design daarvoor alvast goed. Hij leunt vooral tegen die laatste aan met zijn vloeiende lijnen, coupé-achtige daklijn en scherpe neusje maar komt misschien iets sportiever en gewaagder voor de dag. De achterpartij geeft ons zelfs wat Porsche Taycan-tintelingen en het interieur straalt met zijn gekeurde leer net genoeg retro-klasse uit. Of lopen we nu iets te hard van stapel over een voorlopig virtueel model?

NIO ET5 2021 interieur

Ook onderhuids klinkt de ET5 veelbelovend. Het introductiemodel krijgt volgens NIO vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. Alles samen produceert de aandrijflijn 483 pk en 700 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 4,3 seconden. Op batterijvlak zou de koper de keuze krijgen uit een exemplaar met 75 kWh en eentje met 100 kWh, waarbij die laatste een rijbereik van zo’n 700 kilometer moet bieden. Later belooft NIO zelfs een accupakket van — hou je vast — 150 kWh en een actieradius van om en bij de 1.000 kilometer.

Wisselstations en snelladers

Met de ET5 wil NIO doorbreken in een aantal nieuwe markten, waaronder Nederland, Duitsland, Zweden en Denemarken. Daar moet de auto al eind volgend jaar in de showrooms komen te staan. Tegen 2025 wil het merk actief zijn in 25 landen wereldwijd, dus het is niet ondenkbaar dat we ook bij ons NIO’s mogen verwachten. De Europese prijs voor deze ET5 is momenteel nog niet gekend, al duikt die als we ons op de Chinese vanafprijs mogen baseren net onder die van de Tesla Model 3.

NIO ET5 2021 zijkant

Ook qua filosofie lijkt NIO trouwens Tesla achterna te gaan, want in eigen land beschikt het merk over een eigen snellaadnetwerk. Bovendien investeert het ook in wisselstations voor accupakketten, waarvan het er inmiddels ruim 700 opgestart heeft. Zo krijgt je NIO in een handomdraai terug zijn volledige rijbereik. Als het merk ooit naar ons land komt, dan zit de kans er dus dik in dat ze het volledig anders zullen aanpakken dan onze gevestigde waarden.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités