
Het regent de laatste jaren nieuwe zuiver elektrische merken, en dan nog het meeste uit China en de VS. Daar hoort ook Rivian bij, een Amerikaanse start-up die ons intussen alweer drie jaar geleden liet kennismaken met zijn elektrische pick-up en SUV. Maar hoever staat Rivian vandaag?
Als je de voorbije jaren door het bos van nieuwe merken de bomen niet meer zag, dan nemen we je dat niet kwalijk. Van Aiways tot VinFast: allemaal beloven ze doorgaans betaalbare, zuiver elektrische SUV’s met meestal ook nog eens een rijbereik dat groter is dan hun hoofdkwartier ver van ons bed ligt. Veelbelovend of niet, sommigen hebben wel degelijk grote plannen. Rivian rekent zichzelf bijvoorbeeld tot die categorie.
Partnerships
We schrijven november 2018 wanneer Rivian voor het eerst op ons netvlies verschijnt met een elektrische pick-up, de R1T. De Amerikanen maken hun ontwerp meteen hard met sterke cijfers: je krijgt de keuze uit drie accupakketten tot 180 kWh, het rijbereik wordt maximaal 644 kilometer, de sterkste R1T haalt 800 pk uit zijn vier elektromotoren en hij zou starten aan 61.500 dollar. Amper een dag later toont het kersverse merk de R1S, een SUV op basis van de pick-up met identieke specificaties.

Dan wordt het even stil rond Rivian, tot Ford in 2019 omgerekend 450 miljoen euro investeert in het bedrijf. Ford wou zich namelijk zelf gaan bezighouden met de ontwikkeling van elektrische pick-ups en zocht daarvoor een partner met de nodige vakkennis. Oorspronkelijk zouden de twee fabrikanten dus modellen bouwen op een gedeelde architectuur, maar die plannen gingen niet helemaal door. Ook Amazon investeerde echter in Rivian, en zij bouwen momenteel wel samen een elektrische bestelwagen.
Leveringen sinds deze maand
Intussen bleef Rivian ook zijn eigen ontwerpen doorontwikkelen tot productierijpe modellen. Die bereikten deze maand hun hoogtepunt, wanneer de eerste R1T’s en iets later ook de eerste R1S’en aan klanten in de VS overhandigd werden. Ook de leveringen van de Rivian EDV, het elektrische busje dat de constructeur samen met Amazon ontwikkelde, moeten binnenkort op gang komen. Vooral 2022 wordt daarin een cruciaal jaar voor Rivian.

Ook Europa staat op de agenda volgend jaar, want het merk beloofde eerder al vanaf 2022 de R1S SUV naar het Oude Continent te brengen. Daartoe heeft Rivian zich al gevestigd met een kantoor in Nederland en zouden ze — als we de geruchten mogen geloven — VDL Nedcar overwegen als productiepartner. De R1S is met zijn lengte van 5,13 meter en breedte van 2 meter echter wat aan de grote kant voor onze markt, dus Rivian wil Europa vooral veroveren met een tweetal compacte SUV’s die het later zal onthullen.
Commentaires récents
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 3 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 3 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 5 mois
Officiel : la MG5 est un break électrique ! (2021)
Garde au sol plus élevée ? Au contraire, elle est très faible: 11,5 cm d'après MG...
Door Ponie Il y a 7 mois