BMW heeft een overtreffende trap aan zijn iX-gamma toegevoegd. De op zich al potente elektrische SUV krijgt nu de M-behandeling in de vorm van de iX M60, en die combineert zijn twee elektromotoren tot een totaalplaatje van 619 pk en 1.100 Nm koppel.
BMW is aan een elektrisch inhaalmanoeuvre bezig. Daarvan is de iX het boegbeeld, naast voorlopig al de compactere iX3 en de lagere i4. Ook in zijn elektrische ambities vergeet de Duitse constructeur zijn dynamische herkomst niet, en daarom pakt ook de grote iX uit met een M Performance-versie.
Anonieme looks
Van buitenaf moet je alvast twee keer kijken om te zien dat hier iets anders staat dan een reguliere iX — al is die op zich wel opvallend genoeg. Met extra uitlaten kunnen de ontwerpers in dit geval namelijk niet spelen dus in feite ziet de iX M60 er grotendeels uit zoals een regulier exemplaar met het optionele Sportpakket. Je onderscheidt hem alleen aan zijn 22-inchvelgen met bronskleurige accenten, de blauw gelakte remzadels van zijn sportremsysteem die erachter schuilen en de M-logootjes, die voor de gelegenheid in een combinatie van zwart en brons gestoken worden.
Het belangrijkste schuilt dus achter de façade van dit elektrische monster, want daar vinden we twee elektromotoren die samen een vermogen van 619 pk en 1.100 Nm koppel kunnen opwekken. Daarmee snelt dit 2,5 ton zware apparaat vanuit stilstand naar de 100 km/u in 3,8 seconden en gaat hij door tot een topsnelheid van 250 km/u — 50 tikjes sneller dan elke andere iX. Dat doet hij trouwens niet met een valse zescilinderhuil op de achtergrond maar wel met een specifieke soundtrack per rijmodus, gecomponeerd door Hans Zimmer.
Strakker onderstel
Verder krijgt deze M60-versie het accupakket van de xDrive50 mee, goed voor 105,2 kWh en een theoretisch rijbereik van 561 kilometer. Dat kan je opladen tot een snelheid van 200 kW, waarmee je in 10 minuten 150 kilometer rijbereik bijlaadt. De luchtvering is dan weer wel aangepast, met een specifieke afstelling voor een sportievere rijervaring. Daarnaast wordt ook de stuurinrichting wat strakker afgesteld en ontvangt de achterpartij stevigere stabilisatorstangen.
Wat je voor al dit elektrische geweld moet neertellen is nog niet geweten, maar verwacht dus dat deze M60 nog een stukje hoger geprijsd wordt dan de xDrive50-versie. Die start aan 102.850 euro en biedt op zich al een mooie 523 pk. Onderaan het gamma vinden we de xDrive40 met 326 pk. Die krijgen vanaf de zomer dus gezelschap van deze iX M60.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois