Vision-S 02: komt Sony dan toch naar autosector?

Sony Vision-S 02 Concept 2022

Technologiegigant Sony neemt dit jaar een nieuwe conceptcar mee naar het CES in Las Vegas: de Vision-S 02. Daarmee komt het bedrijf terug op zijn aankondiging van begin vorig jaar, waarbij ze zeiden dat ze toch niet naar de autosector gingen komen met hun eerder gepresenteerde Vision-S. Volg je nog?

Eerst wel, dan niet en nu toch weer misschien… Tech-fabrikant Sony koesterde al eerder plannen om de oversteek naar de autosector te wagen. Daartoe liet het in 2020 nog de Vision-S zien, een studiemodel met 33 camera’s, radars en sensoren om zijn omgeving te analyseren. Die droom verdween amper een jaartje later als sneeuw voor de zon, wanneer Sony aankondigde dat ze enkel de semi-autonome technologie van de Vision-S verder zouden commercialiseren.

Eigen platform

Nu is Sony dus terug met een automobiele belofte, en deze keer lijkt het menens te zijn. Zo heeft het bedrijf een zusterfirma onder de noemer ‘Sony Mobility’ opgericht die zich zal bezighouden met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Daartoe presenteert de kersverse autoconstructeur — want zo mogen we hen nu noemen — twee conceptcars: de Vision-S 01 en de Vision-S 02.

Sony Vision-S 01 & 02 Concepts 2022

Zij die het verhaal gevolgd hebben herkennen alvast de oer-Vision-S in de Vision-S 01, want dat is niets meer of minder dan een herwerkte versie van het twee jaar oude studiemodel. De Vision-S 02 presenteert zich dan weer als een SUV-versie van zijn lagere broertje. Beide concepten mogen dan wel verschillen qua carrosserievorm maar hun wielbasis van 3 meter en lengte van 4,9 meter zijn identiek. Ze delen dus een platform dat Sony naar eigen zeggen helemaal zelf ontwikkelde.

De autonome aanpak

Beide Vision-S’en zijn voorzien van twee elektromotoren, elk goed voor 268 pk. Een snelle rekensom wijst de elektrische Sony’s dan een totaalvermogen van 536 pk toe, en volgens de fabrikant moet de 2,3 ton wegende Vision-S 01 daarmee in 4,8 seconden naar de 100 km/u sprinten. Het cijfer voor de Vision-S 02 geeft Sony niet vrij, maar dat zal vermoedelijk dichter tegen de 5 seconden aanleunen gezien het meergewicht van zo’n 130 kilogram.

Sony Vision-S 02 Concept 2022 achterkant

Zoals bij zijn oorspronkelijke conceptcar kiest Sony er terug voor om zijn auto’s deels zelfrijdend te maken. Zo belooft de fabrikant minstens niveau 2 van autonoom rijden, waarbij de bestuurder het stuur volledig moet kunnen loslaten. Daartoe worden de Sony’s opnieuw voorzien van heel wat camera’s en sensoren. Volgens de technologiegigant zijn ze hier en daar al bezig met preproductietests op Europese bodem. Wanneer — en of — we de uiteindelijke productiemodellen mogen verwachten geeft Sony nog niet vrij.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités