Vaarwel sedan: Volkswagen Passat enkel nog als Variant verkrijgbaar (2022)

Volkswagen Passat GTE Sedan 2022

De Volkswagen Passat sedan is niet meer. Na een roemrijke carrière van bijna vier decennia verdwijnt de lage Passat voorgoed uit het gamma. De break blijft wel nog verkrijgbaar en wordt volgend jaar zelfs getrakteerd op een nieuwe generatie.

We merken het al langer: het D-segment is flink aan het inkrimpen en vooral de sedans zijn daar de dupe van. Zo moest de lage versie van de Citroën C5 eerder al plaats ruimen voor een soort crossover-break, komt er ook van de volgende Mondeo geen traditionele sedan meer en kondigde Opel recent nog aan dat zijn Insignia binnenkort een SUV-achtige wordt. Ook bij Volkswagen zetten ze nu een eerste stap in die richting, want volgens de collega’s bij Autocar hebben de Duitsers hun allerlaatste Passat sedan uitgezwaaid.

Nooit meer sedans?

Dat zou Volkswagen gedaan hebben om verschillende redenen. Zo zou de verkoop van de sedan sterk aan het afzwakken zijn in vergelijking met die van de break, waarvan het merk er ongeveer twee keer zoveel verkoopt. Daarnaast staan in Wolfsburg tegenwoordig ook twee Arteon-versies in het aanbod: een fastback en een shooting brake. Die spelen in hetzelfde segment maar zijn misschien wat moderner gelijnd, en met zijn grote achterklep is de fastback ook aanzienlijk praktischer dan een Passat sedan. De Passat Variant mag de twee Arteons wel nog even vergezellen en zou in 2023 zelfs een nieuwe generatie krijgen op basis van Volkswagens MQB-platform.

Volkswagen Passat GTE Sedan 2022

We hebben er de Volkswagen-configurator even op nagekeken en daar is van de Passat met lage kont inderdaad geen spoor meer. Sterker nog: Volkswagen heeft momenteel geen enkele sedan meer in de aanbieding. Ook de Jetta onderging een aantal jaar geleden namelijk al eenzelfde lot wegens een gebrek aan Europese belangstelling. Binnenkort komt er dan wel een zuiver elektrisch Passat-alternatief in de vorm van de Aero B, maar ook dat wordt naar alle waarschijnlijkheid een liftback.

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Sven 11:27
Portrait de Sven

Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom iemand voor een onhandige sedan-kofferklep kiest als er ook een breakversie bestaat. Mooi zijn zo'n sedans meestal ook niet echt.

this 11:41
Portrait de this

Omdat sedans in het algemeen gewoon mooier zijn, al is dat persoonlijke smaak.
En onhandig... die koffer is groot genoeg bij de sedan. Zo onhandig is die niet hoor.
En al helemaal niet als je er nooit dingen in hoeft te steken die er niet in passen.

John 01:02
Portrait de John

Ik rij met een sedan, maar enkel omdat het een vijfdeurs model is (Octavia). Balken van 3m? Geen probleem, een kruiwagen, laad maar in. Een Jetta of Passat met 'kleine' kofferklep had ik nooit gekocht. Een 2e punt was de 15% groene-eco-diesel korting van de overheid, de break had maar 3% korting. Toch wel een prijsverschil van 3000€ tussen break en sedan , en dan is voor mij de keuze snel gemaakt :-)

Adriaan 13:10
Portrait de Adriaan

Europeanen zijn blijkbaar de uitzondering als het over de break liefde gaat :p

John 01:06
Portrait de John

't is dan ook de meest praktische auto. Veel ruimte zonder met een bestelbusje te moeten rijden. Europeanen zijn waarschijnlijk iets meer rationeler, kopen minder met emotie?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités