Terwijl er dit jaar heel wat markten op slot gingen en fabrieken tot stilstand kwamen lijkt toch het ene na het andere merk met verkooprecords uit te pakken. Vooral de hogere regionen van de sector doen het opvallend goed. Na Rolls-Royce melden bijvoorbeeld ook Bentley, Lamborghini en Porsche topcijfers.
2021 was een mager jaar voor heel wat autofabrikanten en -kopers. Zo vielen heel wat productielijnen stil door een gebrek aan microchips, lieten sommige fabrikanten dan weer bewust bepaalde opties of functies weg om modellen toch geproduceerd te krijgen en moesten kopers over het algemeen langer wachten op hun bestelde auto’s. Tenzij dat een peperdure auto was, zo blijkt, want na Rolls-Royce komen nu ook een aantal andere luxemerken met recordverkopen naar buiten voor 2021.
Van luxe tot sport
Om maar met de grootste concurrent van Rolls-Royce te beginnen laat ook Bentley weten dat ze in 2021 goed geboerd hebben. Zo gingen er bij de Britten wereldwijd 14.659 auto’s over de toonbank, 31% meer dan het jaar daarvoor en het meeste in de geschiedenis van het merk. Dat dankt de constructeur — hoe kan het ook anders — grotendeels aan de Bentayga, die zo’n 40% van de verkopen voor zijn rekening neemt. Vooral in de Verenigde Staten werden vorig jaar aanzienlijk meer Bentleys op naam gezet, aldus de fabrikant.
Ook sportievere premiummerken zijn echter in trek, want bij Lamborghini hebben ze er eveneens een sterk jaar op zitten. Met 8.405 totale verkopen vatten de Italianen ergens tussen Rolls-Royce en Bentley post, maar ook hier is dat cijfer goed voor een toename van 13% en een absoluut verkooprecord. De best-seller uit het Lambo-bestand is natuurlijk de Urus, de eerste SUV van het merk, met maar liefst 5.021 verkopen. Ook hier bleek de VS de grootste afnemer te zijn.
Rode draad: SUV
Ook bij Porsche melden ze een nieuw verkooprecord, al spreken we dan wel over cijfers van een andere grootteorde. In 2021 bracht de fabrikant namelijk 301.915 auto’s aan de man of vrouw, 11% meer dan het jaar ervoor. De meeste nieuwe Porsches gingen in dit geval niet naar de VS maar wel naar China, goed voor 95.671 exemplaren. Ook hier spannen de SUV’s echter de kroon: de Macan was het populairst met 88.362 verkopen terwijl de Cayenne 83.071 keer over de toonbank ging, goed voor een tweede plaats. De elektrische Taycan haalde dan weer de 911 in tijdens de race naar de laatste podiumplaats.
We herkennen dus een thema in bovenstaande verkooprecords, en dat is de SUV. Bentley’s Bentayga haalde er 40% van de verkopen op, Lamborghini’s Urus tikte zelfs de 60% aan en als je de Macan en de Cayenne samentelt nemen die ook 57% van de in 2021 verkochte Porsches voor hun rekening. We zijn dus benieuwd of we volgend jaar ook Ferrari in deze lijst kunnen opnemen, want in de loop van 2022 brengen de Italianen met de langverwachte Purosangue hun eerste SUV op de markt.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 1 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 9 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 10 mois