Alliantie onthult toekomstplannen: Nissan Micra wordt elektrisch

Nissan Ambition 2030 Concepts

De Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie bereidt zich voor op een elektrische toekomst. Daartoe geeft de groep nu inkijk in zijn plannen voor het jaar 2030, en die bevatten alvast een aantal smakelijke nieuwtjes.

Tussen steeds groeiende grootmachten zoals Stellantis en de Volkswagen-groep zouden we bijna vergeten dat ook Renault, Nissan en Mitsubishi een concern vormen. Om hun concurrenten het vuur aan de schenen te leggen in een voornamelijk elektrische toekomst stelt die alliantie nu zijn toekomstplannen voor. Daaruit blijkt dat de groep vooral inzet op elektrificatie, en tegen 2030 nog nauwer wil gaan samenwerken.

Geheime, vijfde SUV

Zo werken Renault, Nissan en Mitsubishi momenteel aan een reeks nieuwe platforms voor hun gezamenlijke gamma. Daarmee wil de alliantie zijn samenwerking opschroeven van momenteel 60% gedeelde platforms naar 80% tegen 2026. Desondanks zullen de merken en modellen volgens het concern toch een eigen identiteit behouden, dus een setje Renaults met simpelweg een Mitsubishi-logo op het front zit er vermoedelijk toch niet in. De groep spreekt wel over twee nieuwe aankomende Mitsubishi-modellen voor Europa, waaronder een nieuwe ASX.

Dacia Bigster Concept 2021

Om zijn stelling wat kracht bij te zetten komt de alliantie met een interessant voorbeeld. Zo verwijzen ze naar hun nieuwe platform voor het C- en het D-segment, dat door alle merken gedeeld wordt en in totaal vijf modellen zal voortbrengen. Daarbij verwijzen ze naar de Nissan Qashqai en X-Trail, Mitsubishi Outlander en Renault Austral — tot daar weinig verrassends — maar spreekt de groep ook over een aankomende SUV met zeven zitpaatsen. Meer details lost het persbericht nog niet over dit model, maar wij zouden er een toepasselijk beperkt budget op verwedden dat ze verwijzen naar de Dacia Bigster.

Klein beginnen

Ook op elektrisch vlak pakt de alliantie uit met groot nieuws, want ze onthullen dat ze tegen 2030 in totaal vijf toegewijde, gedeelde EV-platforms in omloop willen hebben. Daartoe zal de groep maar liefst 23 miljard euro investeren in elektrificatie over de komende vijf jaar om tegen 2030 de kaap van 35 nieuwe elektrische modellen te bereiken. De alliantie spreekt bijvoorbeeld over “het betaalbaarste EV-platform ter wereld” voor de nieuwe Dacia Spring, een elektrisch platform voor een Renault Kangoo-opvolger en een nieuwe basis voor elektrische Kei-cars.

Nissan Chill-Out Concept 2021

Het eerste van de vijf nieuwe platforms kennen we echter al, want dat schuilt onder de Renault Mégane E-Tech en de Nissan Ariya. Als tweede is het CMF-BEV-platform aan de beurt in 2024, en dat wordt de nieuwe basis voor compacte EV’s. Daar haalt de alliantie een vervanger voor de Nissan Micra aan, die dus in de toekomst zuiver elektrisch zal worden, maar ook de nieuwe Renault 5. De groep geeft ook al mee dat deze modellen bij Renault in Frankrijk gebouwd zullen worden, 10% minder zullen verbruiken dan de huidige Renault Zoë en tot 400 kilometer rijbereik kunnen bieden. Het ziet er dus naar uit dat de Micra-vervanger een volwassen EV zal gaan worden.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
andre123 18:31
Portrait de andre123

dat ze maar werk maken van die nieuwe r5

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités