Rijtest: Cupra Born 58 kWh (2022)

Cupra Born 2022 (rijtest)

Midden vorig jaar introduceerde Cupra haar vijfde model. De Spanjaarden deponeerden meteen een elektrische wagen in de showroom naast de Formentor, het eerste echte eigen model van Cupra. Trouwens, ken je die Cupra Born niet ergens van?

Dat zou best wel eens kunnen, want de Cupra Born ging eerder door het leven als de Seat El-Born conceptcar. Beide wagens hebben dan weer veel gemeen met de Volkswagen ID.3. Niet zomaar neefjes zijn het, wel bijna tweelingbroers van een andere moeder.... mocht dat al kunnen, natuurlijk.

duikende neus

De looks zijn dan ook grotendeels gelijkaardig. Een steil oplopende lijn van de motorkap richting de voorruit, een rechte achterkant en een spoilertje achterop om het af te werken. Cupra voorziet de wagen echter van een andere neus; een duikende neus die de frontpartij een stuk aantrekkelijker maakt. Hij krijgt ook een namaakgrille, die het geheel wat minder plastiekerig doet aanvoelen.

Cupra Born 2022 (rijtest)

Zijdelings komt er een zwart inzetstuk in de C-stijl, waardoor het lijkt alsof die wat zweeft. Een achterklep in een contrasterende kleur is dan weer niet te krijgen op de Cupra, wel wordt hij voorzien van een diffuser onder de achterbumper en krijgt hij de gekende Cupra-achterlichten die de oversteek met een rode band maken. Bekijks verzekerd, zeker met zo'n relatief nieuw logo.

opwaardering

Is het dan verder allemaal hetzelfde? Verre van. In het interieur zien we wel in grote lijnen hetzelfde concept als bij de Volkswagen terugkomen, met de schakelknop achter het stuurwiel - en de eerste paar keren is het zoeken om die knop te lokaliseren. Verder werkten de interieurdesigners een sfeer uit die meer Cupra ademt. Zo zijn er eerst al de koperkleurige accenten in de kleur van het merklogo. Die leiden de aandacht af van de harde kunststoffen die de wagen met zijn Duitse tweelingbroer deelt. Verder poot Cupra standaard ook sportstoelen in de Born, een plezier om in te zitten. Voor de voorste inzittenden althans, want achterin is er daardoor wat minder plaats.

Cupra Born 2022 (rijtest)

Cupra nam daarentegen wel de veegstreepjes van Volkswagen over voor de instelling van geluid en temperatuur. Een gimmick die we in onze test met eerdere Volkswagen-modellen al meermaals bekritiseerden. Het ziet er strak uit maar in het donker is het tasten naar de juiste temperatuur, en voor je het weet heb je de radio luider gezet. Ook de bediening van het infotainment is bedachtzaam - om niet te zeggen langzaam - al is alles wel logisch ingedeeld.

cupra-waardig vooruit

Onder de kap en in de batterij is alles één-op-één overgenomen van de Volkswagen ID.3. Dat wil zeggen dat er keuze is tussen een accu van 45 of 58 - en later ook 77 - kWh. Het vermogen ligt dan op 150 of 204 pk, en die laatste versie krijgt volgend jaar een 'eBoost'-knop die een tijdelijke stoot tot 230 pk voorziet voor wanneer het écht Cupra-waardig vooruit mag gaan. Als we dan toch vooruit gaan, is het nuttig te vermelden dat het ESP kan worden uitgeschakeld zodat de bochtjes doorgaan ook net wat leuker wordt. We rijden tenslotte met een elektrische achterwielaangedreven kar van een sportmerk. Een vierwielaangedreven versie zou later volgen.

Cupra Born 2022 (rijtest)

Wij reden alvast met de 204 pk sterke Born-versie met 58 kWh accu. Wanneer de batterij volledig vol was, reden we daarmee 322 kilometer ver. Dat is een stuk minder dan de 410 kilometer die Cupra voorop stelt maar we vertellen er wel bij dat de temperaturen rond het vriespunt lagen. Niet dat de verwarming zoveel invloed heeft op de range, al kan een accu natuurlijk minder goed tegen koudere temperaturen. Gekoppeld daaraan reden we bij tijden een verbruik van 20 kWh bij elkaar. Zoeken we het even op, dan zien we dat de VW ID.3 met grotere batterij een lager verbruik liet optekenen.

Cupra Born 2022 (rijtest)

De Cupra Born staat vooraan 15 en achteraan 10 mm dichter bij de grond dan zijn Duitse ID-broeder. Dat is geen hemelsbreed verschil maar zorgt er samen met de specifieke afstelling van de dempers wel voor dat de Spanjaard scherper stuurt. Doe er nog een Dynamic Pack met chassiscontrole bij en de Cupra onderscheidt zich op rijgebied helemaal van zijn zogenaamde tweeling. In 7,3 seconden rijdt hij ons van 0 naar 100 km/u en de B-functie van de versnellingshendel zorgt ervoor dat de Born met één pedaal aan te vuren en af te remmen is. De remmen zitten dan weer iets te vaag in de voet, toch voor de sportversie die hij pretendeert te zijn. Cupra lost dit op door op de straffere versies grotere remmen te monteren.

Cupra Born 2022 (rijtest)

Vanaf 38.646 euro heb je een Cupra Born, voorzien van de 45 kWh accu en een 150 pk motor. Wij reden de sterkere variant, goed voor een vanafprijs van 43.646 euro. De Volkswagen ID.3 zit daar vreemd genoeg een goeie 5.000 euro onder. Kijken we verder, dan komen we bij een Hyundai Kona EV (42.799 euro, 64 kWh, 204 pk) uit, al speelt die in een andere klasse. Ook de Mercedes EQA (54.329 euro, 190 pk) mag je er tegenover zetten, maar ook die plaatst zich in de klasse van de SUV's.

conclusie

De Cupra Born heeft al van bij de eerste aanblik een bestaansreden tegenover zijn Duitse broer. Cupra goot er een sportiever sausje over, dat wordt doorgetrokken naar het interieur en de rijeigenschappen. Daarmee wordt hij de fijnere keuze tegenover de ietwat saaie ID.3, al is de meerprijs van een goeie 5.000 euro wel een grote hap uit het budget.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

204pk

Couple

310 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Transmission

achterwiel

Poids

1 736 kg

Vitesse de pointe

160 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 47 225.00

Prix de base

€ 38 646.00

0 à 100 km/h

7.30 sec

Coffre min.

385 L

Coffre max.

1 267 L

Rejet de CO2

0 g/km

TMC

€ 0.00

TC

€ 0.00

Derniers articles publiés

Commentaires (9)

Laisser un commentaire
suskewiet 17:55
Portrait de suskewiet

de prijs vs prestaties is knettergek

Wim Verhaegen 15:02
Portrait de Wim Verhaegen

Ik ben blij dat er nog mensen zo over denken. Niet normaal, die prijzen.

FLP 09:33
Portrait de FLP

"Maar over 5j gaan de prijzen enorm gezakt zijn! Dan kosten elektrische wagens evenveel als een Corsa ecodiesel!"
- vrije quotatie van de Vlaamse regering.

In realiteit wordt (saai) rijden enkel nog iets voor de rijken.

Dominique 10:34
Portrait de Dominique

Die prijzen zullen nooit meer zakken. Die tijden zijn voorbij helaas. En de Vlaamse regering zal er alles aan doen om ons uit te melken tot de laatste druppel. Prijs is idd wel aan de hoge kant. Maar los daarvan...saai zou ik niet durven zeggen. Ooit al met een EV gereden ? Want ik denk dat deze wel plezant is om mee te rijden. Een gocart ;-)

FLP 14:34
Portrait de FLP

1.7 ton is nu niet echt een vinnige gocart :-p

this 14:44
Portrait de this

Zware gocart, maar het lage gewichtpunt doet al veel. En het instant koppel is ook leuk.

De prijzen zie ik wel nog serieus zakken in de toekomst. EV's zijn duidelijk goedkoper te produceren (kijk maar naar de winstmarges) en de concurrentie wordt steeds groter.

Dominique 15:35
Portrait de Dominique

idd...een obese gocart in een mini body...met alle respect voor de gocarts op deze wereld

Oneleg92 17:55
Portrait de Oneleg92

De Cupra Born mag je naast de Golf zetten qua grootte. Kijken we dan naar de prijs, zien we dat het basismodel golf automaat diesel zo'n 37.880€ kost. De basis cupra Born kost 38.646€. Met andere woorden. De elektrische is 800€ duurder. Das je BIV.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités