Midden vorig jaar introduceerde Cupra haar vijfde model. De Spanjaarden deponeerden meteen een elektrische wagen in de showroom naast de Formentor, het eerste echte eigen model van Cupra. Trouwens, ken je die Cupra Born niet ergens van?
Dat zou best wel eens kunnen, want de Cupra Born ging eerder door het leven als de Seat El-Born conceptcar. Beide wagens hebben dan weer veel gemeen met de Volkswagen ID.3. Niet zomaar neefjes zijn het, wel bijna tweelingbroers van een andere moeder.... mocht dat al kunnen, natuurlijk.
duikende neus
De looks zijn dan ook grotendeels gelijkaardig. Een steil oplopende lijn van de motorkap richting de voorruit, een rechte achterkant en een spoilertje achterop om het af te werken. Cupra voorziet de wagen echter van een andere neus; een duikende neus die de frontpartij een stuk aantrekkelijker maakt. Hij krijgt ook een namaakgrille, die het geheel wat minder plastiekerig doet aanvoelen.
Zijdelings komt er een zwart inzetstuk in de C-stijl, waardoor het lijkt alsof die wat zweeft. Een achterklep in een contrasterende kleur is dan weer niet te krijgen op de Cupra, wel wordt hij voorzien van een diffuser onder de achterbumper en krijgt hij de gekende Cupra-achterlichten die de oversteek met een rode band maken. Bekijks verzekerd, zeker met zo'n relatief nieuw logo.
opwaardering
Is het dan verder allemaal hetzelfde? Verre van. In het interieur zien we wel in grote lijnen hetzelfde concept als bij de Volkswagen terugkomen, met de schakelknop achter het stuurwiel - en de eerste paar keren is het zoeken om die knop te lokaliseren. Verder werkten de interieurdesigners een sfeer uit die meer Cupra ademt. Zo zijn er eerst al de koperkleurige accenten in de kleur van het merklogo. Die leiden de aandacht af van de harde kunststoffen die de wagen met zijn Duitse tweelingbroer deelt. Verder poot Cupra standaard ook sportstoelen in de Born, een plezier om in te zitten. Voor de voorste inzittenden althans, want achterin is er daardoor wat minder plaats.
Cupra nam daarentegen wel de veegstreepjes van Volkswagen over voor de instelling van geluid en temperatuur. Een gimmick die we in onze test met eerdere Volkswagen-modellen al meermaals bekritiseerden. Het ziet er strak uit maar in het donker is het tasten naar de juiste temperatuur, en voor je het weet heb je de radio luider gezet. Ook de bediening van het infotainment is bedachtzaam - om niet te zeggen langzaam - al is alles wel logisch ingedeeld.
cupra-waardig vooruit
Onder de kap en in de batterij is alles één-op-één overgenomen van de Volkswagen ID.3. Dat wil zeggen dat er keuze is tussen een accu van 45 of 58 - en later ook 77 - kWh. Het vermogen ligt dan op 150 of 204 pk, en die laatste versie krijgt volgend jaar een 'eBoost'-knop die een tijdelijke stoot tot 230 pk voorziet voor wanneer het écht Cupra-waardig vooruit mag gaan. Als we dan toch vooruit gaan, is het nuttig te vermelden dat het ESP kan worden uitgeschakeld zodat de bochtjes doorgaan ook net wat leuker wordt. We rijden tenslotte met een elektrische achterwielaangedreven kar van een sportmerk. Een vierwielaangedreven versie zou later volgen.
Wij reden alvast met de 204 pk sterke Born-versie met 58 kWh accu. Wanneer de batterij volledig vol was, reden we daarmee 322 kilometer ver. Dat is een stuk minder dan de 410 kilometer die Cupra voorop stelt maar we vertellen er wel bij dat de temperaturen rond het vriespunt lagen. Niet dat de verwarming zoveel invloed heeft op de range, al kan een accu natuurlijk minder goed tegen koudere temperaturen. Gekoppeld daaraan reden we bij tijden een verbruik van 20 kWh bij elkaar. Zoeken we het even op, dan zien we dat de VW ID.3 met grotere batterij een lager verbruik liet optekenen.
De Cupra Born staat vooraan 15 en achteraan 10 mm dichter bij de grond dan zijn Duitse ID-broeder. Dat is geen hemelsbreed verschil maar zorgt er samen met de specifieke afstelling van de dempers wel voor dat de Spanjaard scherper stuurt. Doe er nog een Dynamic Pack met chassiscontrole bij en de Cupra onderscheidt zich op rijgebied helemaal van zijn zogenaamde tweeling. In 7,3 seconden rijdt hij ons van 0 naar 100 km/u en de B-functie van de versnellingshendel zorgt ervoor dat de Born met één pedaal aan te vuren en af te remmen is. De remmen zitten dan weer iets te vaag in de voet, toch voor de sportversie die hij pretendeert te zijn. Cupra lost dit op door op de straffere versies grotere remmen te monteren.
Vanaf 38.646 euro heb je een Cupra Born, voorzien van de 45 kWh accu en een 150 pk motor. Wij reden de sterkere variant, goed voor een vanafprijs van 43.646 euro. De Volkswagen ID.3 zit daar vreemd genoeg een goeie 5.000 euro onder. Kijken we verder, dan komen we bij een Hyundai Kona EV (42.799 euro, 64 kWh, 204 pk) uit, al speelt die in een andere klasse. Ook de Mercedes EQA (54.329 euro, 190 pk) mag je er tegenover zetten, maar ook die plaatst zich in de klasse van de SUV's.
conclusie
De Cupra Born heeft al van bij de eerste aanblik een bestaansreden tegenover zijn Duitse broer. Cupra goot er een sportiever sausje over, dat wordt doorgetrokken naar het interieur en de rijeigenschappen. Daarmee wordt hij de fijnere keuze tegenover de ietwat saaie ID.3, al is de meerprijs van een goeie 5.000 euro wel een grote hap uit het budget.
Specificaties
Elektromotor
204pk
310 Nm
Automaat (vaste verhouding)
achterwiel
1 736 kg
160 km/u
€ 47 225.00
€ 38 646.00
7.30 sec
385 L
1 267 L
0 g/km
€ 0.00
€ 0.00
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année