
In de VS is er een wel heel hoopgevende patentaanvraag aan de oppervlakte gekomen. Zo heeft Toyota er de rechten aangevraagd voor een systeem dat een manuele versnellingsbak zou imiteren in een elektrische auto. Dat doen ze niet om praktische redenen, maar wel puur voor het plezier!
Met het einde van de verbrandingsmotor in zicht valt langzaam maar zeker ook het doek voor een ander, soms best fijn onderdeel van de hedendaagse auto: de manuele versnellingsbak. Op een paar uitzonderingen na — zoals sommige naar elektrisch omgebouwde klassiekers of de tweetraps automaat van een Porsche Taycan — heeft de gemiddelde EV namelijk geen baat bij een versnellingsbak, laat staan eentje waarbij je zelf de verzetten moet selecteren. Dan zouden we echter bijna vergeten dat met de hand schakelen soms gewoon leuk kan zijn, en daar lijken ze het bij Toyota stellig mee eens.
Alles voor de fun
Op de website van bZ-Forums, de internetstek waar liefhebbers van Toyota’s aankomende elektrische modellen hun hart luchten, is namelijk een patent opgedoken waarin Toyota een systeem voor een gesimuleerde manuele versnellingsbak uit de doeken doet. Daarin zijn de Japanners trouwens niet aan hun proefstuk toe: enkele jaren geleden kwamen ze al met een gelijkaardig idee op de GR HV Concept. Alleen lijkt het systeem deze keer duidelijk ontworpen te zijn voor een elektrisch model, want de tekeningen tonen een elektromotor en een batterij in de aandrijflijn. Maar vooral de opstelling met drie pedalen springt in het oog, net als het pookje met een klassiek H-patroon en zelfs een ouderwetse toerenteller.

Het zou voor de duidelijkheid gaan om een compleet kunstmatig systeem, dat met behulp van slimme elektromica de rijervaring van een handbak moet nabootsen. Zo zouden de koppeling en versnellingspook volgens de schema’s geen mechanische werking hebben maar gewoon via sensoren elektronische signalen sturen naar een soort processor. Die stuurt de elektromotor dan op zo’n manier aan dat die de reacties van een manuele schakelactie imiteert, waarbij de aandrijflijn dus wel wat aan efficiëntie zou inboeten. Alles voor de ouderwetse fun dus, al zou de manuele modus vermoedelijk wel een uit-knop krijgen.
Commentaires récents
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 1 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 1 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 3 mois
Officiel : la MG5 est un break électrique ! (2021)
Garde au sol plus élevée ? Au contraire, elle est très faible: 11,5 cm d'après MG...
Door Ponie Il y a 6 mois