Rij-Impressie: Toyota BZ4X (2022)

Rij-Impressie Toyota BZ4X rijden

We hebben er even op moeten wachten, maar het merk dat de hybride op de kaart zette komt nu eindelijk met zijn full EV. De elektrische CH-R die in China rondrijdt tellen we even niet mee. Deze BZ4X is namelijk wél van begin af aan ontworpen als "full electric".

beyond zero

Misschien is dat ook de reden dat het zo lang heeft geduurd. De bZ4X is geen RAV4 met extra batterijen onder het chassis, hij staat op een gloednieuw EV-platform. De Japanners hebben dan ook ambitie. Maar liefst 7 van die “Beyond Zero'-modellen staan in de planning. Deze bZX4 komt dan ook pal in het midden te staan van de toekomstige line-up.

Over de RAV4 gesproken. De BZ4X is 9 cm langer en 8,5 cm lager dan zijn hybride broer. Dat maakt hem, net als bv. de Hyundai Ioniq 5, meer iets hebben van een verhoogde hatchback dan een SUV. De opvallend aflopende coupélijn met in twee gesplitste spoiler zagen we ook al eerder op de net vernoemde Koreaan. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het positieve effect op de luchtweerstand, dus iets zegt ons dat we die vorm nog op veel toekomstige modellen terug gaan zien.


Bekijk hier onze Preview van de bZ4X op Belgische bodem

Bekijk hier foto's van de bZ4X zonder camouflage

yoke

Wat vanbinnen onmiddellijk opvalt is het nieuwe grote centrale display — mét nog fysieke knoppen onderaan, dat zien we graag. Ook de digitale tellerpartij springt in het oog, want die zit namelijk op een vreemde plaats. Net als bij Peugeot zit die een stuk hoger dan je verwacht. Zo zie je niet door je stuur, maar over je stuur naar je snelheid. Niet ideaal, want ondanks dat de stuurkolom in zijn laagste positie stond, bleven we moeite hebben om de snelheid af te lezen. Geef ons dan maar een goed head-up display. In 2023 komt er trouwens een Yoke-stuur voor de bZ4X. Dat is een “drive by wire”-stuur zonder bovenkant, zoals in een vliegtuig zeg maar. Dat zou natuurlijk een oplossing zijn én het zou de bZ4X dat tikkeltje lichter maken.

Verder zien we dankzij de lange wielbasis(2,85m) een zee van ruimte achteraan. Ook de koffer is niet onderbemeten met 470 liter. Minder dan de RAV4, maar die kan je tot boven stapelen natuurlijk. Verder hebben we niet te klagen: de stoelen zitten goed en je voelt je al snel thuis in deze Toyota.

Rij-Impressie Toyota BZ4X achterkant

scherp sturen

Wanneer je achter het stuur kruipt van de bZ4X valt meteen op dat de Toyota best direct en zwaar stuurt. Je zou bijna denken met een product uit München onderweg te zijn. Die sturing wordt mooi gecomplimenteerd met een heel neutrale wegligging en laag zwaartepunt. Ook felicitaties voor het one pedal driving-systeem. Je kan het niet aanpassen, maar dat hoeft niet. Het werkt intuïtief en je zal het niet betrappen op een te bruuske rembeweging.

De demping is daarnaast stevig, wat we wel vaker zien bij EV's. Er is immers heel wat extra gewicht mee te sleuren. Oncomfortabel wordt de auto echter niet. Toyota vond het ook nodig om ons een 4x4-parcours te laten doen met een vierwielaangedreven bZ4X. Dat is allemaal heel leuk natuurlijk en we stonden best versteld van de off-roadcapaciteit van de EV. Voor onze markt is dat echter weinig relevant, we denken niet dat we veel bZ4X-en gaan zien met modder tot aan de spiegels.

Toyota BZ4X interieur

sweet spot

Onder de kap zit geen frunk, maar een 204 pk sterke elektromotor bij de voorwielaangedreven bZ4X en twee exemplaren met 109 pk (voor 218 pk in totaal) bij de vierwielaangedreven bZ4X. De crossover is daarmee vlot zat. Het verplichte sprintje naar de 100 doet hij dan ook in respectievelijk 7,5 en 6,9 seconden. Niet te snel om instant hoofdpijn te veroorzaken, maar ook niet te traag. Nee, wat ons betreft heeft Toyota de sweetspot qua vermogen gevonden.

Laden kan je thuis aan maximaal 11 kW en snelladen kan aan maximaal 150 kW. Dat had sneller gemogen, maar met 150 kW kunnen we leven. Voor dagelijks gebruik wil je uiteraard de snellader zoveel mogelijk vermijden. De bZ4X beschikt over een bruto batterijcapaciteit van 71,4 kWh waar je in theorie zo'n 450 km voor de voorwielaandrijver en 400 km voor de vierwielaandrijver mee zou kunnen rijden. In de praktijk, en zeker in de winter, gaat dat cijfer lager liggen. Maar voor echte verbruikscijfers gaan we de Toyota in België moeten testen. Nog een leuk weetje is dat je mag trekken met de bZ4X, al is dit wel beperkt tot 750 kg.

Toyota BZ4X stuur

geen goedkoop segment

Je kan de bZ4X reeds bestellen en daarbij start hij voorlopig aan een kleine 50.000 euro. Een warmtepomp is standaard, net als automatische airco in twee zones. Tel daar 7.000 euro bij en je krijgt een two-tone koetswerk, verduisterde ruiten, een panoramisch glazen dak en een elektrische achterklep. Voor 1.000 euro meer krijg je echter een full-option waar je vooral profiteert van het JBL-geluidssysteem en 360°-camera. Optioneel kan je nog een dak bestellen bedekt met zonnepanelen. Volgens Toyota kan je daar 1.800 km per jaar mee opladen. In extreme omstandigheden zal dat misschien kloppen, maar in België kan je dat misschien best laten voor wat het is.

Goedkoop is de bZ4X dus niet, maar dat zijn de concurrenten in dit segment trouwens ook niet. Iets zegt ons dan ook dat de leasingmarkt en misschien de private leasingmarkt voor veel potentiële bZ4X kopers de enige opties gaan zijn.

Toyota BZ4X opladen

conclusie

Het wachten loont voor Toyota. Voor hun eerste echte EV lijkt het alsof de Japanners nooit iets anders hebben gemaakt. De bZ4X is geen kleine jongen, rijdt best sportief en gaat een breed publiek aanspreken. Hij mist echter wat onderscheidend vermogen, maar daarvoor komen er natuurlijk nog 6 andere "Beyond Zero"-modellen in de nabije toekomst. Aan alles merk je, zelfs aan de naamgeving, dat dit een nieuwe richting is die Toyota uit gaat.

Specificaties

Motor

Twee elektromotoren

Puissance

218pk

Couple

336 Nm

Overbrenging

automaat

Transmission

vierwiel

Vitesse de pointe

160 km/u

0 à 100 km/h

6.90 sec

Rejet de CO2

0 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités