Officieel: VW ID Buzz is er eindelijk (2022)

Eindelijk is hij er, de reïncarnatie van de VW Bulli. De ID Buzz heeft lang op zich laten wachten en nog langer over zich doen spreken maar eindelijk haalt Volkswagen het doek van hun eerste volledig elektrische busje.

Graaf de peace-signs maar op uit je juwelenkast, draai wat meer John Lennon en maak dat je bij je dealer staat als je into flower power bent, want Volkswagen heeft de ID Buzz onthuld, de spirituele opvolger van de Type 2-busjes die het merk in de jaren 50 en 60 mee groot gemaakt hebben.

lange tekenweg

De concept cars die deze bus voorafgingen zijn bijna niet meer te tellen. Eerst was er de Microbus Concept in 2001 al, nadien volgden de Bulli Concept in 2011 en de I.D. Buzz Concept in 2017. Die laatste is nu opgedroogd tot deze ID Buzz. Die knipoogt heel fel naar de Type 2-busjes, niet alleen uiterlijk maar ook in de architectuur.

VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)

Door de korte voorbouw wordt de elektromotor namelijk achterin geplaatst, net als destijds. Of je hem later zal durven vervangen door een elektrische Subaru-motor net zoals bij T3 Transporters is nog maar de vraag. De ID Buzz staat op het MEB-platform, het platform dat Volkswagen gebruikt voor haar elektrische wagens. Het zal dan ook niet gek klinken als voor de motor-batterij combinatie een beroep wordt gedaan op de elementen uit de ID.3 en de ID.4. Zo krijgt de ID Buzz een 150 kW en 310 Nm sterke elektromotor en een accupakket van 82 kWh, dat netto 77 kWh stroom levert.

Daarmee moet de ID Buzz een goeie 420 km ver raken, afhankelijk van de versie. De topsnelheid van de ID Buzz is beperkt op 145 km/u, een 0-100 tijd is Volkswagen nog aan het nameten. Opladen kan met driefasen wisselstroom aan 11 kW, gelijkstroom snelladen kan tegen 170 KW.

VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)

in vele smaken

De bovenstaande versie is slechts één van de vele varianten van de ID Buzz. Volkswagen kondigt namelijk aan dat naast een personenwagenversie ook een bestelwagenvariant gebouwd zal worden. Ook andere accugroottes staan op het programma. De personenwagenreeks krijgt binnenkort trouwens ook een lange variant en op iets langere termijn staat ook vierwielaandrijving op het programma. Tenslotte wil Volkswagen ook een kampeerwagen bouwen op basis van de ID Buzz.

VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)

Dat je heel wat kwijt kan in de ID Buzz, had je al door. Volkswagen maakt zich sterk dat met een bagageruimte van 1.121 liter vijf inzittenden ruim genoeg bagage mee kunnen nemen op vakantie. Zonder achterbank erin kan de Cargo-versie twee europallets meenemen in zijn 3,9 m³ grote laadruim.

VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)

De binnenruimte is daarmee niet alleen groot, ze oogt ook ruim dankzij de grote raampartijen. Alweer een knipoog daarbij zijn de kleine ruitjes voor de zijspiegels. Daarmee wordt het zicht rondom verbeterd, al hebben we wel bedenkingen bij de dikke aankleding van de spijlen rond de ramen aan de binnenzijde. Volkswagen past het dashboard van de ID.3 lichtjes aan voor de ID Buzz, waarbij tegenwoordig een hendel achter het stuur dient om de automaat in te schakelen.

Het is nog even wachten voordat de ID Buzz bij de dealers staat. Hoewel Volkswagen in de eerste helft van 2022 al start met de productie van het busje, wordt de lancering ervan pas verwacht tegen de herfst van dit jaar. Vanaf mei kan je 'm echter al gaan bestellen en peace a chance give'n.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Wim 19:40
Portrait de Wim

leuk busje

FLP 09:17
Portrait de FLP

Helaas ook heel leuk prijsje voor een leuk busje. Als je de geruchten hoort dat de prijzen zouden stárten vanaf €50-60.000. What the fuck. Wie betaalt dit voor een busje?

John 20:33
Portrait de John

Ik vind de overgang tussen dashboard en de deuren niet echt geslaagd maar dat komt waarschijnlijk door het retro design en het feit dat ik 'gewone' auto's gewoon ben.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités