Tel kwijt: Gelekte Audi Q6 voor China blijkt groter dan Q7 en Q8

Audi Q6 China 2022

In China is een reeks beelden opgepikt waarop de nagelnieuwe Audi Q6 in volle ornaat te zien is. Hoewel het hier om een versie gaat die enkel voor de Oosterse markt bedoeld is, is de SUV toch het vermelden waard. Hij wordt namelijk Audi’s grootste auto ooit.

We zijn het Ministerie voor Industrie- en Informatietechnologie alweer wat dank verschuldigd. Eind vorig jaar werden we in die database van de Chinese overheid alvast verwend met een zuiver elektrische BMW 3 Reeks, en nu komt er ook beeldmateriaal van een gloednieuwe Audi Q6 aan de oppervlakte. Dat blijkt best een interessante nieuwkomer te gaan worden, want deze Q6 is aanzienlijk groter dan de nochtans hoger geplaatste Q7 en Q8 die we al kennen. Volg je nog?

Numeriek buitenbeentje

Laat alvast één ding duidelijk zijn: deze Chinese Q6 is absoluut niet te verwarren met de Q6 e-tron die eind dit jaar voorgesteld zou worden. Die Europese SUV komt namelijk op het nieuwe PPE-platform voor elektrische auto’s te staan, terwijl de Chinese Q6 die we hier te zien krijgen zijn basis deelt met de Volkswagen Atlas. Dat merk je ook aan de identieke wielbasis van 2,98 meter, al is de Audi nog iets langer dan zijn concerngenoot met op een haar na 5,1 meter. Daarmee is hij groter dan een Q7 of Q8, waardoor de Q6-naam wat ongelukkig gekozen lijkt. De vraag blijft dus of Audi de ‘Q9’-naam nog onder zijn hoed houdt voor een toekomstige tegenhanger voor de BMW X7 en Mercedes-Benz GLS.

Audi Q6 China 2022

Ook het ontwerp van deze Oosterse Audi is het vermelden waard — en die uitdrukking interpreteer je maar zoals je het wil. Zo staan de koplampen als het ware boven de grille, en worden ze verbonden door iets dat lijkt op een LED-balk. Naast het radiatorrooster vinden we twee valse luchtinlaten waarin nog wat verlichting verborgen lijkt. Ook achteraan worden de lichten trouwens naar elkaar toe getrokken, al pakken de Chinese tekenaars het iets minder subtiel aan dan de Europese. Zo vinden we er niet één slanke LED-balk terug maar wel een opvallend, rood gekleurd vlak dat de volledige hoogte van de achterlichten volgt. Ook het Audi-logo zit daardoor tegen een rode achtergrond. Al bij al is het ontwerp dus net dat beetje minder verfijnd dan we op het Oude Continent van Audi gewend zijn, dus verwacht deze kolos niet meteen op Europees grondgebied te zien verschijnen. Jammer of niet?

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités