Bij Alpine hebben ze het doek getrokken van een nieuw studiemodel, en dat is er niet zomaar eentje uit de duizend. De A4810 Concept moet het namelijk niet alleen stellen met een aandrijflijn op waterstof, maar hij werd ook ontworpen door studenten van een Italiaanse designschool.
Tegenwoordig is er maar weinig zekerheid over waar de autosector heen gaat. Sommigen geloven in een zuiver elektrische toekomst terwijl anderen wedden op de waterstofauto of het idee van individuele mobiliteit al helemaal uit het venster kieperen. Maar hoe denkt onze jongste generatie automobilisten daar eigenlijk over? Alpine ging het vragen bij een klas transportdesignstudenten van het Italiaanse Instituto Europeo di Design, en kwam terug met dit knap staaltje tekenwerk.
Grote jongen
De A4810 Concept blijft daarbij trouw aan een aantal van de designkenmerken die we van Alpine gewend zijn — zoals de vier lichtunits voorop en de centrale lijn die uit het frontje voortvloeit — maar gooit zijn ontwerp verder over een minder conventionele boeg. Zo zijn de voorlichten in dit geval niet gewoon verbonden door de inmiddels populaire, kaarsrechte LED-strook, maar gaat die eerst helemaal om de luchtinlaten heen om daarna toenadering te zoeken.
Achteraan vinden we dan weer rechtopstaande stroken plexiglas waar het licht in reflecteert, een enorme diffuser en geen spoiler maar wel twee vleugels die de wielkasten Ford GT-gewijs met de cabine verbinden. Die constructie toont trouwens meteen al aan dat Alpine geen productieplannen met deze conceptcar heeft, want de wielkasten zijn zo hoog en de cabine zo laag dat er enorme dode hoeken zouden ontstaan. Indrukwekkend is zijn lage silhouet echter wel, en dat zijn de afmetingen van deze A4810 al evenzeer: hij meet namelijk een flinke 5,09 meter lang en is een fractie boven de 2 meter breed.
Verdachte uitlaten
Over zijn aandrijflijn is Alpine minder specifiek. Ze geven enkel prijs dat onderhuids een “aandrijflijn op waterstof” schuilt, maar we hebben er maar het raden naar hoe die precies werkt. De meest voor de hand liggende uitwerking zou een stel elektromotoren zijn die hun stroom halen uit een brandstofcel, al wordt er tegenwoordig steeds vaker geëxperimenteerd met verbrandingsmotoren op H2. Dat zou ook beter verklaren waarom de A4810 zo’n grote luchtinlaten heeft, of waarom er achterop zo’n verdacht groot stel uitlaten prijkt.
Eén ding kunnen we wel verklappen, en dat is de betekenis van zijn naam. A4810 mag dan namelijk wel klinken als het suffix achter de naam van je nieuwe Koreaanse smartphone, maar zij die al eens bovenop de Mont Blanc gestaan hebben — of gewoon de Wikipedia-pagina van de berg bekijken werkt evengoed — weten dat dit de hoogte van zijn piek is. Zo wil Alpine de samenwerking tussen Fransen en Italianen in dit project eren. Mooi, toch?
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter