Volkswagen: grote software-update voor elektrische ID-modellen

Volkswagen ID software update 2022

Slimmere rijhulp, een grotere laadsnelheid en verbeterde stembediening: softwareversie 3.0 voor Volkswagens ID-modellen is klaar. Daarmee wisselt je ID.3 of ID.4 onder meer zelfstandig van rijstrook en voert hij automatisch complexe parkeermanoeuvres uit.

In het begin werd de software in Volkswagens elektrische ID-modellen geplaagd door heel wat kinderziektes, maar nu is Wolfsburg op dreef. De Duitsers hebben versie 3.0 van hun software klaar, en die wordt meteen geïnstalleerd als je net een nieuwe ID hebt besteld. Eigenaars die al een ID op de oprit hebben staan, krijgen de komende maanden een over-the-air-update.

Zwermdata

Een groot deel daarvan is voorzien voor het Travel Assist-rijhulpsysteem. Dat houdt na de update rekening met zogenaamde swarm data (data van verkeerssituaties die andere voertuigen hebben opgemerkt en die in een cloud worden bewaard) om de positie van de ID.3 en ID.4 op de rijstrook te bepalen. Ook op wegen met maar één rijstrookmarkering trekt de Travel Assist zich na de update beter uit de slag. Rij je bovendien op de snelweg tegen meer dan 90 km/u, dan volstaat het om je richtingaanwijzer aan te zetten en het stuur te blijven vasthouden om je Volkswagen automatisch van rijstrook te laten veranderen.

Volkswagen ID software update 2022

Geheugensteuntje

Het Park Assistant Plus-rijhulpsysteem helpt je op zijn beurt parallel en haaks parkeren. Met de nieuwe Memory Function kun je tot vijf verschillende parkeermanoeuvres bewaren, zodat je Volkswagen ze nadien zelfstandig opnieuw kan doen. Handig wanneer je bijvoorbeeld een carport of garage hebt thuis. De auto onthoudt het manoeuvre zolang dat maximum 50 meter lang is en vanaf een snelheid van 40 km/u of minder.

Volkswagen ID software update 2022

En verder...

Daarnaast zijn er nog enkele andere tweaks in de software. Het head-updisplay met augmented reality geeft nu ook de automatische rijstrookwissel van de Travel Assists weer (zie boven), maar ook rotondes, het resterende batterijniveau enzovoort. De stembediening met het commando “Hello ID” moet nu sneller en accurater luisteren, en de e-routeplanner van de navigatie werd verbeterd. Tot slot kunnen de ID-modellen met batterij van 77 kWh een hoger piekvermogen aan de snellader aan: 135 kW in plaats van 125 kW. De temperatuurregeling van de batterij werd efficiënter gemaakt en je kunt voortaan een maximaal laadniveau van 80 procent instellen.

Volkswagen ID software update 2022

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités