Optiefans: dit zit volgens jullie op de ideale auto

BMW iDrive Infotainment 2022

Afhankelijk van je eigen voorkeur kan het prijskaartje van een nieuwe auto vaak oplopen tot duizenden euro’s meer dan de basisprijs. Maar wat is nu het optionele bestaansminimum van de moderne automobiel? In aanloop naar onze nieuwe ‘Optiefans’-rubriek zochten we het uit.

Binnenkort gaan we van start met ‘Optiefans’, een terugkerende rubriek waarin we een populair model uit onze markt pikken en zijn uitrustingsniveaus, pakketten en opties tot op het bot analyseren. Voor we daaraan konden beginnen wilden we echter weten welke snufjes er volgens jullie op elke moderne auto horen te zitten. Na een analyse van de reacties op het artikel en op onze sociale media — aangevuld met wat eigen inbreng van de redactie — wordt dit het recept waar we elk model mee zullen samenstellen.

Veel automatisch, maar niet alles

De Autofans bleken het over een aantal zaken stellig eens. Zo moet de nieuwe auto steeds over automatische klimaatregeling beschikken, en moet daar uiteraard ook airconditioning aan gekoppeld zijn. Daarnaast kwam navigatie nog steeds als een begeerlijke optie uit de bus, al gingen er nog aanzienlijk meer stemmen op voor smartphoneconnectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto. Cruise control is eveneens verplicht, en dan nog het liefst van de adaptieve soort, terwijl er minstens parkeersensoren voor- en achteraan gemonteerd moeten zitten. De lichten en ruitenwissers moesten volgens de meesten automatisch in werking treden, net als de dimfunctie van de spiegels. Zelf voegden we nog een rijstrookassistent en een in delen neerklapbare achterbank toe, net als een minimum aan uiterlijk vertoon. Dat brengt ons op het volgende verlanglijstje:

  • Adaptive cruise control
  • Airconditioning
  • Apple CarPlay en Android Auto
  • Automatisch dimmende spiegels
  • Automatische klimaatregeling
  • In delen neerklapbare achterbank
  • Infotainment met navigatie
  • Lichtmetalen velgen
  • Lichtsensor
  • Metallic-lak
  • Parkeersensoren achteraan
  • Parkeersensoren vooraan
  • Regensensor
  • Rijstrookassistent


Minder enigheid bleek er — zoals verwacht — over het onderwerp van de versnellingsbak. Waar een aantal stemmen namelijk opgingen voor een automaat, hielden anderen toch nog vast aan de handbak. De meerprijs voor een automatische versnellingsbak zullen we dus per model vermelden, maar niet toevoegen aan de eindprijs. Hetzelfde geldt voor verwarmde zetels en een parkeercamera, die voor sommigen een must waren maar bij anderen dan weer gezien werden als overbodige luxe. Het resultaat zie je nog deze week, wanneer we de spits afbijten met één van de populairste modellen uit de geschiedenis van de automobiel…

Derniers articles publiés

Commentaires (6)

Laisser un commentaire
JL 22:20
Portrait de JL

Misschien ook een optie om een poll te wijden aan wat we liever niet hebben. Zoals in mijn geval:

- panoramisch dak (kost meer en minder isolerend)
- sportvelgen met laagprofiel-banden (krasgevoelige velgen en minder comfort)
- zetels zonder deftige steun
- keyless start zonder keyless entry (ja, VW groep, ik kijk naar jou, jij klantenmelker)

this 10:13
Portrait de this

Dat gaat een enorm uitgebreide en onduidelijke poll worden denk ik :p.
Trouwens keyless start zonder keyless entry doet zowat elk merk toch? Waarom dan specifiek naar VAG kijken? Ik vind dit trouwens net wel een toffe toevoeging aan de wagen.

JL 21:54
Portrait de JL

Bij o.a. de Japanners krijg je meteen beide. Waarschijnlijk bij de Koreanen ook.
Hardwarematig is er hoogstwaarschijnlijk amper of geen verschil. Dus het is eerder een kwestie van extra geld willen vragen voor het aanschakelen van software functionaliteit die ze al hebben.

Als je je sleutel moet nemen om de auto te nemen, kan je de auto evengoed ook starten met de sleutel, vind ik. Dus de verbetering die keyless start bedt, begrijp ik persoonlijk niet zo goed.

De grote win zit mij in de sleutel fysiek niet meer te moeten gebruiken.

this 08:48
Portrait de this

Dat idee had ik vroeger ook, maar ik heb nu al bijna een decennia keyless start zonder keyless entry. En als ik nu nog eens een auto rij waarbij ik fysiek de sleutel moet omdraaien, heb ik toch het gevoel terug naar de middeleeuwen gekeerd te zijn :p .
Ik ben gewoon veel sneller vertrokken met keyless dan wanneer ik de sleutel nog ergens specifiek in moet steken.

dvg 11:35
Portrait de dvg

hahahahaha op die 10 sec gaat het niet aankomen zeker?
ik vind het veel vervelender dat je de wagen vergeet af te sluiten wanneer je het niet meer gewend bent

JL 20:49
Portrait de JL

Je moet nog altijd de klink even aanraken om af te sluiten (of om te openen). Dus je blijft een routine hebben.

(Vervelender is van een automatische handrem terug naar een manuele gaan, vind ik.)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités