Opnieuw elektrisch: Hyundai Ioniq 5 verkozen tot World Car of the Year 2022

Hyundai Ioniq 5 2022

De inmiddels afgezaagde uitspraak “de toekomst is elektrisch” mag je stilaan gaan vervangen door “het heden is elektrisch”, lijkt het. Voor het tweede jaar op rij gaat een EV namelijk lopen met de titel van wereldauto van het jaar, en ook uit de Europese verkiezing kwam even geleden al een elektrische winnaar naar boven.

Wacht, nog een verkiezing? Inderdaad: na de European Car of the Year-verkiezing van eerder dit jaar is het nu de beurt aan de World Car of the Year. Daaraan mogen uitsluitend modellen deelnemen die op minstens twee verschillende markten verkocht worden, en wordt de jury samengesteld uit journalisten van 33 landen in plaats van de 22 landen die dit jaar in de ECOTY-verkiezing vertegenwoordigd waren. Het resultaat is echter niet heel verschillend, want de winnaars van beide verkiezingen zijn niet alleen zuiver elektrisch maar ook zowat broertjes.

Elektrische finalisten

Zo komt dit jaar de Hyundai Ioniq 5 als wereldauto van het jaar uit de bus, en die deelt zijn platform met de Kia EV6 die eerder verkozen werd tot Europese auto van het jaar. Ook de Kia stond trouwens, naast de al even elektrische Ford Mustang Mach-E, in de laatste drie finalisten van de verkiezing, maar uiteindelijk ging de voorkeur van de jury toch uit naar de Hyundai. Gedurende heel 2022 dient de Ioniq 5 dus aangesproken te worden als ’World Car of the Year’, al mag je gerust ook ‘World Electric Car of the Year’ of zelfs ‘World Car Design of the Year’ zeggen. Hij kwam namelijk eveneens als eerste uit de bus in de deelverkiezingen voor beste elektrische auto én beste ontwerp. Hieronder vind je alle winnaars per categorie.

  • World Car of the Year: Hyundai Ioniq 5
  • World Electric Car of the Year: Hyundai Ioniq 5
  • World Luxury Car of the Year: Mercedes EQS
  • World Performance Car of the Year: Audi e-tron GT
  • World Urban Car of the Year: Toyota Yaris Cross
  • World Car Design of the Year: Hyundai Ioniq 5


Het is trouwens niet voor het eerst dat een EV gaat lopen met de prestigieuze titel. Vorig jaar werd de Volkswagen ID.4 al gekroond tot winnaar, en ook in 2019 en in 2011 ging de prijs naar elektrische modellen in de vorm van respectievelijk de Jaguar i-Pace en de Nissan Leaf. Het is echter wel opmerkelijk dat dit tegenwoordig voor zowat alle auto-verkiezingen het geval is. Terwijl er bij deze verkiezing namelijk enkel EV’s doorgingen naar de finale, stond er bij de ECOTY-verkiezing enkele maanden geleden ook maar één model met een verbrandingsmotor meer tussen de zeven finalisten. Alleen de Toyota Yaris Cross wist trouwens nog één van de COTY-titels binnen te halen met een verbrandingsmotor: die schopte het dit jaar tot 'World Urban Car of the Year'.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités