Eerste test: Opel Astra (2022)

Test: Opel Astra (2022)

Voor het eerst sinds de overname door Stellantis pakt de Opel Astra niet alleen met een nieuw opmerkelijk design uit, maar ook met up-to-date technologieën. Beter nog: hij krijgt eindelijk zijn eerste plug-inhybride.

De Opel Astra steekt volledig in het nieuw. En voor die gelegenheid hebben de Duitsers groots uitgepakt. De compacte C-segmenter was – de Kadett meegerekend – twaalf generaties lang de hoeksteen van het gamma, maar is nu van een doordeweekse auto omgetoverd in een model boordevol persoonlijkheid: jong, mooi en propvol technologie.

Met dank aan Peugeot, euh, Stellantis

Na de overname door de Franse PSA-groep en recent die door Stellantis, maakt Opel van de gelegenheid gebruik om zijn Astra te updaten. Er waait een nieuwe wind door de Duitse ingenieursafdeling, en die lijkt vanuit Frankrijk te komen. Na de Crossland en de Grandland is de Astra het volgende model dat overschakelt op het moduleerbare EMP2-platform.

Daar moet wel een kanttekening bij: de versie van dat platform die hier gebruikt wordt – de derde om precies te zijn – werd ontworpen voor elektrificatie. Zo wordt deze Astra de eerste ooit die een volledig elektrische versie krijgt.

Essai : Opel Astra (2022)

Dynamisch ontwerp

Een nieuwe generatie, een nieuwe stijl. Van toepassing op de Astra, want die wil blijkbaar niet langer onopgemerkt voorbijrijden. Vooraan zie je daardoor bijvoorbeeld de nieuwe designtaal uit Rüsselsheim: de Opel Vizor. Je weet wel, dat volledig zwarte radiatorrooster dat lijkt uit te lopen in de koplampen. Die laatste zijn trouwens voorzien van ledtechnologie, in eender welke uitvoering. Beter nog: de topversie beschikt over matrixkoplampen met 168 ledelementen.

Verder nemen dynamische elementen overal de overhand. Opel profiteert er zelfs van om een licht nostalgische touch toe te voegen: in de C-stijl knipogen de inkepingen naar het achterste zijruitje van de Kadett uit de jaren 80. Achteraan versterken de horizontale lichtblokken de indruk van breedte. We weten niet wat jullie, maar wij zien er zowaar zelfs een beetje van de Golf 8 in. Hoe dan ook: het design van de Astra mag dan compleet anders zijn, hij is amper 4 millimeter groter geworden. De wielbasis gaat er maar liefst 13 millimeter op vooruit.

Essai : Opel Astra (2022)

Niveau hoger

Die extra millimeters komen uiteraard de interieurruimte ten goede. De ruimte achteraan gaat erop vooruit en de koffer wordt meer dan 50 liter groter: tot 422 liter in totaal (352 liter voor de hybride). Dat goede nieuws verbleekt weliswaar vergeleken met de technologische evolutie. Simpelweg gezegd: met deze nieuwe generatie springt Opel meer dan een niveau hoger.

De horizontale en minimalistische boordplank wordt gedomineerd door wat Opel het “Pure Panel” noemt. Dat is de combinatie van twee schermen van 10 duim (een voor het infotainment en een voor het instrumentenpaneel) tot een gebogen matglazig geheel dat een premiumindruk nalaat. Maar vrees niet: de Duitse logica is er nog steeds – tenminste bij Opel – want centraal zitten er nog steeds fysieke knoppen om makkelijk de klimaatregeling en andere functies te bedienen. Naast het design gaan ook de materialen en de afwerkingen erop vooruit.

Essai : Opel Astra (2022)

Van alles wat

Hoewel Opel een specifieke designrichting is ingegaan voor het exterieur en interieur, lijkt het motoraanbod iedereen te willen plezieren. In de catalogus staan dus nog steeds twee benzinemotoren en zelfs een diesel. Dat is een 1.5 die 130 pk sterk is, terwijl de benzineblokken 110 en 130 pk puren uit dezelfde 1.2-driecilinder.

Allemaal goed en wel, maar de belangrijkste aandrijflijn – voor vlootbeheerders tenminste – is de hybride. Op dit moment is dat de topversie, maar binnenkort krijgt hij het gezelschap van een krachtigere variant. De huidige haalt 180 pk uit een 1.6-liter benzine en een elektromotor van 81 kW die in de achttrapsautomaat is ingewerkt. Als je dat bekend voorkomt, is dat omdat de Grandland Hybrid en recent ook de nieuwe Peugeot 308 hem ook gebruiken. De Astra neemt ook de batterij over: met 12,4 kWh levert die een elektrisch rijbereik op van 60 kilometer. Het officiële verbruik bedraagt 1,0 l/100 km, de gemiddelde CO2-uitstoot 22 g/km.

Essai : Opel Astra (2022)

Autobahn, ich liebe dich

Hoewel de Astra zijn onderstel deelt met de 308, verzekeren de ingenieurs uit Rüsselsheim ons dat de Opel wel degelijk een ‘Duitse’ persoonlijkheid heeft. We trokken haast een wenkbrauw op, maar onderweg blijkt daar wel iets van aan. De schokdemping is wat stugger, zoals we van Opel gewend zijn, maar het comfort lijdt daar niet onder. De stevigheid verzekert vooral de stabiliteit bij hoge snelheden die je op de Autobahn nodig hebt.

Verrassend is dan weer de inherente dynamiek van het chassis. We kennen de sterktes van dit moduleerbare platform, maar de Astra beschikt over een meer lineaire besturing en zijn eigen chassisafstelling, inclusief die van de torsieas. Het resultaat is een zelfverzekerde auto bij hoge snelheden, die in de bochten steeds neutraal blijft. De vooras is iets minder scherp dan die van de Peugeot, maar nog steeds dynamisch. En dat schrijven we niet vaak over een Opel...

Essai : Opel Astra (2022)

Bij deze dynamische rijstijl springt de hybride eruit door zijn koppel dat zowat meteen beschikbaar is. Zo beschikbaar zelfs dat het flirt met de tractielimieten van de voorwielen. In de automaat is er duidelijk ook werk gestoken, want de kwaaltjes van de andere plug-inhybrides van de groep spelen hem in de Astra geen parten meer.

Essai : Opel Astra (2022)

Prijzen

De instapversie van de nieuwe Opel Astra kost 24.150 euro, de plug-inhybride 36.150 euro. Daarmee is hij net iets minder duur dan zijn Franse spitsbroeder. De uitrusting is bovendien bijzonder vergelijkbaar, waardoor de keuze tussen de twee bijna aankomt op stijl- of ergonomievoorkeuren.

Essai : Opel Astra (2022)

Conclusie

De nieuwe Opel Astra mag dan iets goedkoper zijn dan de Peugeot 308, hij hoeft er zeker niet voor onder te doen. Dankzij het nieuwe design, het dynamische chassis en het moderne interieur is hij helemaal klaar om zijn positie in het C-segment weer helemaal in te nemen.

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotor

Puissance

180pk

Couple

360 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Transmission

voorwiel

Vitesse de pointe

225 km/u

Prix de base

€ 36 150.00

0 à 100 km/h

7.50 sec

Coffre min.

352 L

Rejet de CO2

22 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
this 15:49
Portrait de this

Waar is de tijd gebleven dat de goedkopere merken 'lelijk' waren. Ze maken precies allemaal wel redelijk mooie auto's tegenwoordig.

Mathieu 12:43
Portrait de Mathieu

Elk zijn gedacht over goedkoop natuurlijk ;-)
Zoals ik het hier lees is de basis 1.2 benzine met 110 paardjes 24 000€ catalogus.
Tja...
Wat niet wegneemt dat ze op het eerste zicht een enorme stap voorwaarts hebben genomen.

this 14:31
Portrait de this

Dat is de nieuwe maatstaf van goedkoop jammer genoeg.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités