Officieel: BMW 7 Reeks trekt kaart van luxe en sportiviteit (2022)

BMW 7 Reeks 2022 M760e PHEV

45 jaar na het debuut van de 7 Reeks keert BMW voor de zevende generatie terug naar de essentie. Die combineert uitzonderlijke luxe met sportiviteit. Anno 2022 is er daarbij standaard plaats voor de verlengde wielbasis, staan er M-versies op het menu en maakt de volledig elektrische i7 zijn opwachting. Kijk even mee naar de nieuwe Siebener.

Zeven generaties 7 Reeks. Het rolt bijna magisch van de tong. Meer nog, het is van de "Bangle 7 Reeks" uit 2001 geleden dat een 7 Reeks zo veel tongen los zal maken. Want het design van numéro 7 is zonder twijfel het discussiepunt van de komende dagen. BMW past namelijk de gespleten persoonlijkheid van de X7 facelift eveneens toe op de nieuwe 7 Reeks Berline. Achter het choquerende koetswerk schuilt evenwel een oase van luxe, performance en duurzaamheid.

Designcoherentie

Gedaan met klassiek gestileerde limousines! Want statige inzendingen zoals de Mercedes S-Klasse en Audi A8 moeten plots sparren met deze expressieve 7 Reeks van BMW. Een limousine die het gedrongen silhouet van de 7 Reeks uit de jaren 90 combineert met een hypermoderne designtaal. Het Duitse merk laat alvast weten dat de nieuwe 7 Reeks uitpakt met een algemene designcoherentie die geen enkele concurrent evenaart. Al laten we die discussie liever in de comments vloeien.

BMW 7 Reeks 2022 M760e PHEV

Nu goed, de nieuwe 7 Reeks krijgt net zoals de X7 facelift een voorsteven met gesplitste koplampen. Die houden de gigantische grille in bedwang en worden ondersteund door een zeer uitgesproken bumper met twee vinnen. Weet wel: de 7 Reeks op de plaatjes is de M760e, de M-variant zeg maar. Kijken we langszij, dan zien we een heerlijk gedrongen profiel met een bijna cartooneske lange snuit en korte bips. Die derrière zakt naar onderen toe wat uit. De 7 Reeks bestaat tenslotte al 45 jaar...

Diamonds are a...

Kan je over het uiterlijk nog discussiëren, dan kan je dat eigenlijk niet over het interieur. Want binnenin de nieuwe 7 Reeks houdt BMW het opvallend klassevol. Het Duitse merk valt niet in de val van gigantische schermpraal op het dashboard en plaatst een gebogen display bovenop een indrukwekkend dashboard dat een "diamanten sierstrook" met aanraakknopjes bevat. Dat conceptgevoel voor je 7 Reeks, zeg maar.

BMW 7 Reeks 2022 M760e PHEV

Vanaf heden is elke 7 Reeks trouwens een verlengde versie, waardoor achterste passagiers meer dan ooit in de watten zullen worden gelegd. Kleine schermpjes in de hoofdsteun voor het infotainment? Denk opnieuw! De 7 Reeks herbergt een 31" theaterscherm (dan toch gigantische schermpraal) en 5.5" aanraakschermpjes in de deurpanelen. Het panoramisch dak bevat flinterdunne led-draadjes voor een mooi lichteffect tijdens nachtelijke ritten. De "captain chairs" hebben dan weer een kantelfunctie waardoor je rit nog net dat tikkeltje comfortabel wordt. Over comfort gesproken, voortaan sluiten en openen de deuren van de 7 automatisch. Want deurklinken aanraken is zo 2020...

Van alle markten thuis

Geen markt zo belangrijk voor BMW's 7 Reeks als China. Toch wil het Duitse merk ook Europese klanten op haar wenken bedienen met marktspecifieke motoren. Zo krijgen we in Europa nog desgewenst een diesel, terwijl die de rest van de wereld voorbij rijdt. Geen nood, zakelijke rijder, ook een legertje plug-in's tekenen present. Het gehele gamma doet BMW nu nog niet uit de doeken, al maakt de constructeur wel al gewag van de M760e. Inderdaad, 7 Reeks goes M. Die M760e koppelt een zes-in-lijn turbobenzine aan een elektromotor en weet daarmee een systeemvermogen van 571 pk en 800 Nm koppel neer te zetten via de vier wielen. Hoewel beestige cijfers, goochelt deze plug-in met een verbruik van amper 1.1 l/100 km (25.8 kWh/100 km) en een CO2-uitstoot van minimaal 25 g/km.

BMW 7 Reeks 2022 M760e PHEV

Op de internationale markt schuift BMW nog de 760i naar voren die het enkel rooit met een klassieke verbrandingsmotor. Met een normverbruik van 11.2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 255 g/km is het duidelijk dat die niet meteen iets heeft te zoeken in ons Belgenland. Een volledig elektrische 7 Reeks is er ook. Over die i7 kan je HIER lezen.

Eerst EV, dan PHEV

Over die i7 gesproken, BMW heeft besloten eerst de volledig elektrisch variant van de 7 Reeks naar de weg te brengen in Europa. De 7 Reeks met klassieke motoren volgt dan in 2023. Houd je er niet altijd even legale activiteiten op na - of net wel -, dan is het goed om weten dat BMW momenteel volop bezig is met de ontwikkeling van de 7 Reeks Protection Vehicle. Die verschijnt eveneens in 2023 en kan je zien als een gepantserde variant van deze Siebner.

BMW 7 Reeks 2022 M760e PHEV

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
this 15:26
Portrait de this

De prijs zal ook wel een pak hoger liggen dan de huidige generatie zeker? Ik ben benieuwd of we nog zo veel 7-series gaan zien dan.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités