Officieel: Mercedes T-Klasse is Duitser met Franse roots (2022)

Mercedes T-Klasse 2022

Mercedes-Benz heeft vandaag het doek getrokken van een nieuwe personenbus, en die gaat voortaan als T-Klasse door het leven. Die naam mag dan nagelnieuw zijn, maar het model zelf kennen we eigenlijk al langer. En dan kijken we niet alleen binnen het gamma van das Haus.

Bij Mercedes-Benz hebben ze nog eens een gloednieuwe letter gelanceerd, en dat was alweer van de inmiddels ter ziele gegane X-Klasse geleden. Deze nieuwkomer speelt dan ook in dezelfde categorie: die van de bedrijfsvoertuigen met extra luxe. Terwijl de versie wiens laadruimte je in kubieke meter uitdrukt echter nog als Citan door het leven gaat, kan de particulier dit model van nu af aan onder de noemer ’T-Klasse’ in het gamma vinden. Onderhuids gaat het echter om dezelfde auto, dus dat kan maar één ding betekenen: er komt alweer een artikel vol Renault Kangoo-verwijzingen aan.

Zoek-de-verschillen?

Net als de Citan deelt deze T-Klasse namelijk zijn onderstel en zelfs een groot deel van zijn carrosserie met die befaamde Franse ludospace. Dat wordt vooral achteraan en in profiel duidelijk, waar het echt wel een Frans-Duits spelletje zoek-de-verschillen wordt. Van vooraan gezien valt er echter maar weinig Kangoo te spotten, want daar wordt de T-Klasse getrakteerd op een eigen ontwerp. De personenbus weet zich zelfs in zekere zin te onderscheiden van broertje Citan dankzij een bumper in carrosseriekleur, knappere afwerking voor de grille, LED-koplampen en een luchthapper onderaan die we van de andere personenwagens van het merk herkennen.

Mercedes T-Klasse 2022

Binnenin heeft de T-Klasse wat meer gemeen met de Citan, al kan hetzelfde helemaal niet gezegd worden over de Kangoo. Mercedes pakt bij zijn versies namelijk uit met een volledig eigen dashboard, dat van het stuur tot de typische ventilatieroostertjes en zelfs de manier waarop het infotainmentscherm gemonteerd zit meteen aan een ‘Benz doet denken. Het ruimte-aanbod blijft daarentegen net zo functioneel als bij de Renault. Reken dus op twee flinke schuifdeuren, een achterbank die ruim genoeg is voor drie kinderstoeltjes en een laadruimte van tot 2.390 liter met de tweede zitrij omlaag. Standaard krijgt de auto een lekker beschaafde achterklep mee, maar als je het écht vriendelijk vraagt willen de Duitsers ook twee zijwaarts openende deurtjes monteren.

Dieselen met boost

Ook onderhuids blijft de T-Klasse herkenbaar. Zo kan je het model bestellen met benzine- en dieselmotoren die hun vermogen allemaal richting de voorwielen sturen langs ofwel een manuele zesversnellingsbak ofwel een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Op benzinevlak vind je Renaults 1.3-liter viercilindertje terug met vermogens van 102 of 131 pk. Dieselen doe je dan weer met een 1.6-literblok, goed voor 95 of 116 pk. Mercedes geeft ook nog mee dat die laatste over een heuse Overpower-functie beschikt. Die helpt de T-Klasse, en we citeren, “nog sneller” accelereren dankzij een tijdelijke boost van zo’n 5,5 pk. Dan haal je, ter referentie, de 100 km/u in 13,2 seconden…

Mercedes T-Klasse 2022

Sprint je liever wat stiller naar de 100 km/u, dan kan je ook wachten op de komst van de EQT. Dat wordt een zuiver elektrische versie van de T-Klasse, en die zal zich uiterlijk gaan baseren op de vorig jaar getoonde EQT Concept. Technisch verwachten we dan weer dat de EV gelijkaardig zal blijven aan de Renault Kangoo E-Tech Electric, wat hem een elektromotortje met 122 pk zou geven en een accupakket van 45 kWh, goed voor zo’n 300 kilometer rijbereik. Een onthullingsdatum voor die versie gaf Mercedes nog niet mee.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités