Brabus Maybach GLS is luxueuzer dan je woonkamer… en véél krachtiger (2022)

Mercedes-Maybach Brabus 900 2022

Je had het misschien al door, maar de huistuners bij AMG zijn niet de enigen die Mercedes-modellen naar goede gewoonte een extra duwtje in de rug geven. Ook Brabus ontfermt zich maar al te graag over al het nieuws van das Haus, en gaat daarin vaak nog een paar stapjes verder.

Dat bleek vorig jaar al, wanneer de tuners uit Bottrop zich tegoed deden aan de AMG-versie van de Mercedes’ grootste SUV: de GLS 63. Het resultaat was dat de zevenzitter niet meer 612 pk maar wel 789 pk naar zijn vier wielen bracht. Kan het nog gekker? Zeker, moeten ze bij Brabus gedacht hebben, want nu vergrijpen ze zich met nog meer geweld aan de Maybach-GLS.

2,8 ton aan 320 km/u

Dat zeggen we niet alleen omdat het hier nog steeds om een Maybach gaat — naast Rolls-Royce misschien wel hét toppunt van luxe aan deze kant van het kanaal — maar ook omdat de SUV nog meer vermogen weet op te wekken dan de laatste GLS die Brabus onder handen nam. In dit geval lieten ze het namelijk niet bij wat chiptuning, maar boorden ze het V8-blok ook uit naar 4.5 in plaats van 4.0 liter en schroefden ze er een setje turbo’s van eigen makelij op. Ze doopten hun creatie de ‘Brabus Rocket 900 V8’, naar het vermogenscijfer van maar liefst 900 pk. Daarnaast levert het blok ook een koppel op van 1.250 Nm, dat ze voor de veiligheid van de GLS-eigenaar toch maar beperkt hebben tot 1.050 Nm. De luxesloep spurt ermee naar de 100 km/u in 4,2 seconden en gaat door tot een topsnelheid van — stel je voor — 320 km/u.

Mercedes-Maybach Brabus 900 2022

Zij die het reilen en zeilen bij Brabus op de voet volgen, merken echter dat dit apparaat daarmee 0,4 seconden trager naar de 100 km/u sprint dan hun nochtans zwakkere (als je zo’n termen al mag gebruiken) versie van de GLS 63. Dat wordt al snel verklaard wanneer je in de auto binnen kijkt, want daar vinden we een door Brabus bijgepunt Maybach-interieur met onder andere twee luxueuze captain chairs achterin. Het gewicht van deze SUV tikt daardoor de 2,8 ton aan, ondanks het extra koolstofvezel dat de tuners toevoegen. Ook het kenmerkende chroom dat we anders op een Maybach vinden, moest er trouwens aan geloven. Het prijskaartje voor al deze aanpassingen kennen we nog niet, maar wetende dat een standaard Mercedes-Maybach GLS 600 al 169.400 euro kost vermoeden we dat dat niet mals zal zijn.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités