
Juicht, Abarth-verzamelaars, want de Italianen hebben alweer een nieuwe speciale editie van hun hothatch de wereld in gestuurd. Deze 695 Tributo 131 Rally moet doen terugdenken aan — je raadt het al — de Abarth 131 Rally, en dat doet hij niet alleen met zijn blauwe tint.
Speciale edities van de Abarth, je kan er zowat de straat mee plaveien. Deze 695 Tributo 131 Rally is namelijk alweer de veertiende limited edition die het merk met de schorpioen op ons afvuurt, en dan tellen we lokaal verkrijgbare versies zoals de Spa-Francorschamps van eerder dit jaar zelfs nog niet mee. Laatst voelden we zo nog de Abarth 695 Esseesse aan de tand, maar deze blauwe sportieveling gooit zijn herkomst over een andere boeg.
Rally-genen
Waar de 695 Esseesse namelijk nog moest verwijzen naar de klassieke Abarthjes uit de jaren '60, zoekt deze Tributo 131 Rally het in de meer nabije geschiedenis. Zo dankt hij zijn blauwe lakkleur — mits wat extra metallicschilfers — aan de Fiat Abarth 131 Rally, die 40 jaar geleden zijn laatste wedstrijd reed. Bovendien staat de speciale editie op diamantgeslepen 17-inchvelgen, wordt hij voorzien van een Record Monza-uitlaatsysteem met verticaal gestapelde pijpjes en krijgt hij een knoert van een manueel verstelbare spoiler mee.

Abarth heeft echter nog een paar hints naar de 131 Rally van weleer in zijn limited edition verstopt, en daarvoor zijn ze naar eigen zeggen verder dan ooit gegaan. Dit is namelijk de eerste Abarth ooit die 'easter eggs' bevat. Dat zijn normaal gezien moeilijk te vinden tips waar de designers hun persoonlijke toets in kwijt kunnen. In dit geval zijn ze zelfs zo moeilijk te vinden, dat Abarth hun locatie gewoon prijsgeeft. Zo vind je een Abarth 131-silhouet onderaan de deur, in het dashboard en op de hoofdsteunen...
Beperkte oplage
Onderhuids houdt hij dan weer vast aan het gekende recept, met een 1.4-liter T-Jet-benzineblokje dat 180 pk en 250 Nm koppel naar de voorwielen brengt. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 6,7 seconden en gaat hij door tot een ongetwijfeld beangstigende topsnelheid van 225 km/u. De stabiliteit wordt daarbij voorzien door Koni FSD-schokdempers en je komt tot stilstand dankzij een setje Brembo-remmen — net zoals de 695 Esseesse, dus.

Dat cijfer verwijst trouwens niet alleen naar de versie, maar ook naar de oplage. Abarth gaat namelijk 695 exemplaren van deze 131 Rally-versie bouwen. Hoeveel je voor eentje kwijt bent is nog niet gekend, al zal de prijs waarschijnlijk niet veel verschillen van die van de inmiddels uitverkochte 695 Esseesse. Daarvoor betaalde je tot voor kort 34.490 euro.
Commentaires récents
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 4 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 10 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 10 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 1 année