Start-up NamX pakt uit met innovatieve waterstof-SUV

NAMX HUV SUV 2022

Elektrische auto’s worden gezien als de toekomst van individuele mobiliteit, al zitten we — letterlijk en figuurlijk — wat verveeld met die laadtijden. Waterstofwagens bieden al een antwoord, maar kan het nog wat sneller? Zeker, want deze NamX laat je toe om gewoon je lege tank te wisselen met een nieuw exemplaar vol H2.

De wereld is alweer een autoconstructeur rijker — of moeten we zeggen: Europa. In tegenstelling tot heel wat nieuwkomers de laatste tijd is NamX namelijk geen Chinees of Amerikaans bedrijf, maar vinden we zijn thuisbasis terug in Frankrijk. Dat wil daarom nog niet zeggen dat we hier tegen een budgetvriendelijke reïncarnatie van de Citroën 2CV aankijken; wel integendeel.

Niet tanken, maar wisselen

Dat begint al bij het design, want dit voorlopig naamloze model van NamX neemt de vorm aan van een moderne SUV-coupé. Het enige Franse gerief met een vergelijkbare vorm is dus de Renault Arkana, al zijn de twee verder compleet niet te vergelijken. Zo werd de NamX getekend door de capabele handen van niemand minder dan Pininfarina, en het resultaat mag er dan ook best zijn. Vooraan domineert een gigantische grille het gezicht, terwijl die aan alle kanten omsloten wordt door strakke LED-verlichting. Die kruist onderaan als verwijzing naar de naam, en ook het logo neemt de vorm van een ‘X’ aan. Achteraan gaat het minimalistische sfeertje verder, met uiteraard een doorlopende LED-balk en zes bizarre, verlichte openingen onder de kofferklep.

NAMX HUV SUV 2022

Die lichten al een eerste tipje van de sluier over de aandrijflijn van deze auto, want de NamX rijdt op waterstof. De rol van die openingen is daarin verrassend simpel en innovatief, want daar kan je zes verwisselbare tanks vol met het goedje laden. Zo verloopt het ‘tanken’ niet alleen sneller, maar kan je altijd ook een paar extra capsules bij de hand houden zodat je niet op het laatste nippertje naar één van de zeldzame H2-stations moet haasten. Je kan de tanks natuurlijk ook via de gewone weg vullen, en de inhoudt zet de brandstofcel dan om in stroom voor één of twee elektromotoren. De basisversie is namelijk achterwielaangedreven en biedt 300 pk, terwijl de GTH-topversie een tweede elektromotor op de vooras plaatst voor in totaal 550 pk. Hoever je op één (of zes) volle lading waterstof komt, geven de Fransen nog niet mee.

We weten wel al dat de goedkoopste versie 65.000 euro moet kosten en de GTH 95.000 euro. Voorlopig gaat het om een conceptcar, maar het bedrijf gaat de auto dus ook echt in productie nemen. Omstreeks 2025 zou de NamX op de weg komen, maar je kan er alvast eentje reserveren.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités