Elektrische voorbode: Porsche laat 718 Cayman GT4 ePerformance los op circuit

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance 2022

Een elektrische Porsche moet bovenal nog steeds een Porsche blijven. Dat bewezen de ingenieurs al met de Taycan, die het elektrische segment een lesje in sportiviteit bijbracht. Binnenkort doen ze er echter nog een schepje bovenop met een échte sportwagen, en daar moet dit studiemodel een voorsmaakje van bieden.

Porsche mag dan anno 2022 met de Taycan-reeks maar één elektrisch model in zijn catalogus aanbieden, maar de plannen liggen inmiddels op tafel. En die plannen zijn groot, want de Duitsers willen niet alleen een elektrische SUV gaan bouwen in de vorm van de Macan maar plannen ook de 718 onder stroom te zetten. Die laatste liet zich vorig jaar al even in grote lijnen zien wanneer Porsche de Mission R voorstelde, en nu maakt die conceptcar zijn belofte ook hard op het circuit.

6.000 nieuwe onderdelen

Dat doet het studiemodel dan wel onder een nieuwe naam, en die geeft ook meteen mee wat Stuttgart met de auto van plan is. Waar de Mission R namelijk nog alle kanten uit kon, gaat dit apparaat meteen onder de noemer 718 Cayman GT4 ePerformance door het leven. Porsche windt er dus geen doekjes om: hier zien we een voorbode voor de aankomende, elektrische 718 aan het werk. De auto pronkt zelfs al met een praktisch kantje, want dankzij een boordnetwerk van 900 volt zou zijn 80 kWh-accu van 5 naar 80% laden in amper 15 minuten.

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance 2022

Onderhuids hebben we echter nog steeds te maken met een 718 van de huidige generatie, want deze ePerformance-versie werd gebouwd op de basis van een 718 GT4 Clubsport. Veel blijft er van dat model echter niet over, want Porsche heeft naar eigen zeggen ongeveer 6.000 nieuwe onderdelen ontwikkeld voor dit bliksemsnelle studiemodel. Zo is het koetswerk grotendeels opgebouwd uit gerecycleerde composieten, kwestie van ook op dat vlak het milieu enigszins in het achterhoofd te houden.

1.088 (tijdelijke) pk's

Ook de specificaties klinken trouwens bekend in de oren voor liefhebbers van de Mission R, want in zijn Performance-modus weet deze racer tijdelijk 1.088 pk naar de vier wielen te sturen. Een officiële 0-naar-100 tijd geeft Porsche nog niet mee, maar de Mission R zou die sprint destijds in 2,5 seconden gedaan hebben met hetzelfde vermogen. Daarnaast beloven ze dat de auto een mooie 612 pk kan aanhouden gedurende zo’n 30 minuten, precies lang genoeg dus om een Carrera Cup-race uit te rijden.

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance 2022

Een eerste beeld van zijn prestaties krijgen we dan ook niet in een vergelijking met een huidig 718-model, maar wel met de 911 GT3 Cup waarmee Porsche dergelijke races doorgaans organiseert. De constructeur belooft daarin dat de prestaties van deze elektrische Cayman gelijkaardig zijn aan die van zo’n 911-racewagen. We zien deze 718 Cayman GT4 ePerformance voor het eerst aan het werk op het Goodwood Festival of Speed van 23 tot 26 juni, waar hij zal deelnemen aan de befaamde hillclimb. Daarna reizen de twee exemplaren van de auto door naar andere race-circuits in Europa, en volgend jaar ook in de VS.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités