Eerder vandaag liet BMW een nieuwe versie van zijn M4 zien, die de historische CSL-naam nieuw leven in blaast. Dat deze krachtpatser echter meer is dan gewoon een sprekend naamplaatje, bewijst zijn rondetijd op de Nürburgring. Daar blijkt hij zowaar de snelste straatlegale BMW aller tijden te zijn.
BMW mag de overtreffende trap van zijn M4 dan ‘CSL’ gedoopt hebben, maar in werkelijkheid neemt hij de fakkel over van de GTS-versie van de vorige generatie. Die nam in 2015 de rol op zich van snelste M4 in het gamma, en dat bewees hij met een merkrecord op de Nürburgring: hij deed er amper 7 minuten, 27 seconden en 88 honderdsten over. Daarmee was de M4 GTS dus sneller dan gelijk welke andere productie-BMW, maar nu niet meer.
Ruim 7 seconden eraf
Voor de onthulling van de nieuwe M4 CSL is BMW uiteraard terug langs de Groene Hel gepasseerd, en daar deed de nieuwkomer precies wat hij moest doen: zijn voorganger overtreffen. In de capabele handen van testrijder en BMW-ingenieur Joerg Weidinger raasde de toen nog gecamoufleerde sportieveling namelijk in 7 minuten, 20 seconden en 20 honderdsten over de ‘Ring, nog eens een dikke 7 seconden sneller dan de M4 GTS dat deed in 2015. Aan de bestuurder kan het alvast niet gelegen hebben, want toen zat precies dezelfde piloot aan het roer. Je merkt ook dat hij de grenzen van de CSL aftast aangezien hij op minuut 7:05 aardig in de buurt komt van diens topsnelheid van 307 km/u.
Daarmee kroont Weidinger deze tot 1000 stuks gelimiteerde M4 CSL dus tot snelste straatlegale BMW ooit, al heeft de auto nog een lange weg te gaan vooraleer hij een écht ronderecord op de Nürburgring op zijn naam mag zetten. Dat staat sinds een jaartje op naam van de Porsche 911 GT2 RS, die tijdens zijn laatste uitje met 6:38:835 nog eens tien seconden van zijn vorige record schaafde en daarmee ruim 40 seconden sneller is dan deze BMW.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter