Toyota houdt het bescheiden. Na een kleine technologische update eind vorig jaar krijgt de Corolla nu een opfrisbeurt. De visuele verschillen zijn minimaal, maar er is wel meer vermogen. Rijhulp en infotainment worden opgewaardeerd.
De terugkeer naar de legendarische Corolla-benaming heeft Toyota goed gedaan. Met een vijfdeurs, Touring Sports-breakversie en klassieke berline (die bij ons alweer verdwenen is) is de keuze groot. De opvolger van de Auris is dus meer dan een bescheiden verkoopsucces: nog nooit is het marktaandeel van de Corolla in de Europese Toyota-verkoop zo groot geweest. Traditiegetrouw is het dan tijd voor een facelift.
Technologische updates
Die heeft visueel weinig om het lijf. Het design van het radiatorrooster en de mistlichten wordt wat opgefrist en er zijn nieuwe ledkoplampen op de hogere uitvoeringen. Nieuwe velgdesigns en koetswerkkleuren ronden de update aan de buitenkant al af. Binnenin worden de materialen en sierlijsten opgepoetst, en krijgt het infotainmentsysteem een nieuwe update. Zo gebruikt het een nieuw scherm van 10,5 duim en introduceren de Japanners stembediening en meer geconnecteerde diensten. Op de lagere uitvoeringen na krijgen alle modellen ook een nieuw instrumentendisplay van 12,3 duim. De GR Sport-uitvoering neemt wat meer visuele Gazoo Racing-accenten over.
Technisch wijzigt er wel het een en ander. Zo heeft Toyota de hybride aandrijflijnen krachtiger gemaakt. De hybride 1.8 is nu 140 pk sterk en knijpt 1,7 seconden van zijn acceleratietijd (nu nog 9,2 seconden). De CO2-uitstoot blijft met 102 g/km ongewijzigd. De hybride 2.0 is voortaan goed voor 196 pk en heeft nu 7,5 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken. Zijn CO2-uitstoot zakt lichtjes tot 107 g/km. De acceleraties van beide aandrijflijnen moeten voortaan stiller en minder ‘lineair’ aanvoelen, met een betere respons op het gaspedaal.
Eerste kwartaal 2023
De Corolla heeft tot slot recht op de meest recente rijhulp, die Toyota tegenwoordig bundelt onder de noemer ‘T-Mate’. Dat laat over-the-air-updates met nieuwe functionaliteiten toe, en bevat nu onder meer een ‘Safe Exit Assist’, dat waarschuwt wanneer je een portier opent als er een auto of fietser aankomt, en een ‘Rear Seat Reminder’, die waarschuwt wanneer je iets of – godbetert – iemand op de achterbank vergeet. De vernieuwde Corolla gaat in het eerste kwartaal van 2023 in de verkoop.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 1 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 9 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 10 mois