Brabus maakt gewone C-Klasse bijna even aantrekkelijk als een AMG

Mercedes Brabus C-Klasse 2022

Komt Mercedes-Benz met een nieuw model, dan snellen ze in Bottrop als de bliksem naar hun tekentafels om er een Brabus-sausje over te gieten. Dat is niet anders voor deze C-Klasse, en het resultaat doet je bijna vergeten waarom je nog een C43 AMG zou aanschaffen...

Mag het toch net even iets specialers zijn dan een doordeweekse 'Benz, dan kan je sinds jaar en dag bij de tuners van Brabus terecht. Die automobiele magiërs bieden bijvoorbeeld een tot 900 pk opgepompte versie van de Mercedes-Maybach GLS aan, maar je kan er evengoed aankloppen voor een van de pot gerukte buggy op basis van de G-Klasse. Nu buigen ze zich echter over bescheidener gerief, want ook de nieuwe C-Klasse wordt voorzien van de Brabus-behandeling.

Meer dan opsmuk

Vergis je dus niet wanneer je die lipspoiler of zelfs die vier uitlaatpijpjes ziet, want hier staat geen AMG-versie. Brabus begint namelijk met een gewone C300 of zelfs een C300d, maar krikt het vermogen op tot een cijfer dat wat dichter bij die naam in de buurt komt. Zo mag je rekenen op 300 pk uit de benzine — 42 paarden meer dan gewoonlijk — en maar liefst 310 pk bij de zelfontbrander — meteen 45 extra pk's.

Mercedes Brabus C-Klasse 2022

Die laatste is daarmee de snelste, want hij nagelt naar de 100 km/u in 5,6 seconden terwijl de benzineslurper daarvoor 5,8 tellen nodig heeft. Een échte AMG versla je daarmee echter nog niet. Zo doet een C43 hetzelfde trucje nog een volle seconde sneller met 4,6 seconden — juist, dààrom koop je een AMG. Bovendien is nog afwachten wat de C63-versie daarbovenop gooit, want die wordt binnenkort onthuld met nog meer vermogen uit zijn hybride aandrijflijn.

Te nemen of te laten

Je kan deze tuner-sedan natuurlijk ook gewoon voor zijn looks kopen, want de Brabus ziet er misschien nog stoerder uit dan zo'n AMG. Dat dankt zij aan zijn specifieke velgen, verkrijgbaar in maten van 18 tot 20 inch, maar ook aan het subtiel sportieve spoilerwerk. Zo vinden we achterop de kofferklep een fijn lipje, dat zich van het Mercedes-gamma onderscheidt met zijn tweelagige opbouw. Daarnaast kan je ook vleugeltjes aan de zijkanten van de voorbumper laten monteren, waarvan Brabus belooft dat ze de aerodynamica écht verbeteren. Het plaatje wordt afgewerkt met 30 mm lagere ophanging om je diesel desgewenst wat dynamischer te laten sturen.

Mercedes Brabus C-Klasse 2022

Al deze aanpassingen zijn echter te nemen of te laten, dus indien je enkel de looks wil kan je de standaardophanging en motorische boost bijvoorbeeld achterwege laten. Daarom kennen we ook geen precies prijskaartje voor deze C-Klasse met B-logo. Heb je interesse, dan ga je best zelf even bladeren door de Brabus-website.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités