N Day: Hyundai warmt op voor sportieve, elektrische toekomst

Hyundai RN22e & N Vision 74 2022

Vandaag is het ’N Day’ bij Hyundai. Voor de gelegenheid geven de Koreanen een vooruitblik naar de elektrische toekomst van hun N-label, en die bevat zowel concrete als minder concrete ideeën. Naast twee gekke conceptcars beloven ze namelijk ook een snellere variant van de Ioniq 5.

Zo’n vijf jaar geleden betekende de letter ’N’ nog niet veel in de autosector, maar kijk eens waar ze vandaag staan. Sinds 2017 kregen we namelijk niet alleen een verrassend competente hothatch op basis van de Hyundai i30 te zien, maar kwam de N-afdeling ook al naar buiten met een opgepompte i20 en zelfs een Kona N. Om dat te vieren kroonden de Koreanen vandaag, 15 juli, tot ‘Hyundai N Day’, en maakten ze van de gelegenheid gebruik om ook even voor te stellen wat de sportievelingen voor de toekomst in petto hebben.

Stiekem een Ioniq 6 N?

Zeg je “toekomst” in de autowereld, dan denk je meteen aan conceptcars én aan elektrische aandrijflijnen. Hyundai pakt dan ook uit met twee sportieve studiemodellen op stroom, en de eerste ziet er verrassend geloofwaardig uit. Je hoeft namelijk geen twee keer te kijken om te zien dat de RN22e als twee druppels water op de recent onthulde Hyundai Ioniq 6 lijkt. Ook de cijfers zouden niet misstaan op een Koreaanse productielijn, want met een vermogen van 585 pk en 740 Nm koppel lijkt zijn aandrijflijn identiek aan die van concerngenoot Kia EV6 GT. Wij zouden er dus ons geld op zetten dat dit een voorbode is voor een N-versie van de Ioniq 6, al maakt Hyundai formeel geen beloftes van die aard.

Hyundai RN22e 2022

De constructeur heeft dan ook andere plannen met deze conceptcar, want ze zien de RN22e als een ‘rollend laboratorium’ om nieuwe technologieën in te testen. Zo wordt de Ioniq 6-koets niet alleen getrakteerd op extra luchtgeleiding in de vorm van open wielkasten en een giga-spoiler, maar worden zijn assen ook voorzien van zogenaamde ‘Corner Carving Differentials’. Die slimme differentiëlen kunnen het vermogen naar de individuele wielen zo aanpassen dat de Hyundai optimale grip heeft in elke bocht. Daarnaast wordt ook de remmerij klaargestoomd voor het circuit, met voortaan vier zuigers per remklauw.

Van waterstof-retro naar Ioniq 5 N

Minder concreet — maar daarom niet minder interessant — is de N Vision 74, een conceptcar met een retro-uiterlijk en zowaar een brandstofcel onder de kap. Die produceert dus stroom uit waterstof, en slaat die daarna op in een flinke accu van 62,4 kWh. In totaal brengt deze Hyundai “minstens” 680 pk en 900 Nm koppel naar de achteras, die er dankzij de twee afzonderlijke elektromotoren eveneens slim over de wielen verdeeld kan worden. Zijn knappe looks baseert hij dan weer op de Hyundai Pony van destijds, die vorig jaar al een — minder radicale — restomod op stroom kreeg.

Hyundai N Vision 74 2022

Hyundai heeft naar eigen zeggen geen productieplannen voor beide ‘rollende laboratoria’, maar ze geven ons op hun N Day wel één concrete belofte mee. Zo mogen we binnenkort een N-versie van de Ioniq 5 verwachten, de elektrische crossover die inmiddels al even op de markt is. Meer geven de Koreanen daarover nog niet prijs, al kunnen we wel raden dat de sportieveling de aandrijflijn van de Kia EV6 GT — die dus ook onder de RN22e van hierboven schuilt — mee zal krijgen. Bevestiging krijgen we volgend jaar, wanneer de Hyundai Ioniq 5 N onthuld wordt.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités