Als één Kia over de dam is, volgen er meer. Daarom wordt nu ook de XCeed getrakteerd op een facelift, die de techniek zo goed als ongemoeid laat maar vooral het uiterlijk gelijktrekt met de rest van het gamma. Reken dus op strakkere lampen, scherpere schermen en natuurlijk het nieuwe Kia-logo op de front.
Een jaartje geleden stuurde Kia zowel zijn Ceed als zijn ProCeed terug naar de tekentafel om bijgepunt te worden, maar enkel het ruigere broertje mocht nog niet mee. Daar brengen ze nu verandering in, want de XCeed mag nu genieten van een geheel eigen facelift. Daarmee gaat hij stiekem nog meer dan voorheen in de pas lopen met zijn Ceed-soortgenoten.
Optimalisaties
Dat begint al bij het uiterlijk, want de XCeed laat wat van zijn crossover-looks achterwege voor een meer dynamische uitstraling. De zwarte accentlijnen op de voorbumper doen ons namelijk wat denken aan die van de Ceed-facelift, al lopen die in dit geval niet door tot de wielkasten maar monden ze uit in — stel je voor — échte luchtgeleiders. Die wielkasten worden trouwens nog steeds omkaderd door de nodige stootstrips om je toch aan het stoere kantje van de XCeed te herinneren. Achteraan blijft de bumper beschermd door een voortaan zwarte skidplate, al moeten we de opvallendste wijziging iets hogerop gaan zoeken. Zo krijgt de vernieuwde crossover in zijn topversie hetzelfde chique patroon in de achterlichten mee als de broertjes, bestaande uit LED-lampjes in een honingraatmotief.
Binnenin moet je wat nauwlettender kijken om de nieuwigheden te spotten, want het gaat eerder om optimalisaties. Zo kreeg de knoppencluster onder het infotainmentscherm een aanraakgevoelige update, al bleef de mogelijkheid om de klimaatregeling vlot te bedienen gelukkig wel behouden langs het volledig fysieke paneeltje middenin het dashboard. De schermen kregen ook wat aandacht, want voortaan kan je de auto krijgen met een scherper 12,3-inch bestuurdersdisplay achter het stuur. De perfectionist valt dan weer voor de nieuwe binnenspiegel, die blijkbaar een dunnere rand heeft gekregen.
Sportiever dan ooit
Opvallender nieuws komt in de vorm van een GT-line voor de XCeed, want die sportievere aankleding was voordien voorbehouden aan de Ceed en ProCeed. De XCeed GT-line krijgt een licht dynamischere bumper vooraan terwijl de diffuser achteraan in carrosseriekleur mee wordt gespoten. Verder staat zo’n GT-line op zijn eigen 18-inchvelgen en wordt hij voorzien van zwarte dakrails en spiegelkapjes. Binnenin herken je hem vooral aan zijn sportievere flat bottom-stuurwiel, zijn zwarte hemelbekleding en geperforeerd leer over de versnellingspook.
Het motorisch plaatje blijft dan weer herkenbaar, met keuze uit benzine, diesel en hybride. Die eerste biedt drie opties, van een 1.0-liter driecilinder met 120 pk over een 160 pk sterke 1.5 tot de 1.6-liter T-GDI met 204 pk. Dieselen doe je met een 1.6 CRDI mildhybride met 136 pk. De échte hybriderijder kiest natuurlijk voor de plug-inhybride, die een 1.6-literblok combineert met een elektromotor en een accupakket van 8,9 kWh. Zo krijg je in totaal 141 pk en 265 Nm koppel, en kan je tot 48 kilometer elektrisch rijden. Hoeveel je daarvoor moet neertellen weten we nog niet, maar verwacht de vernieuwde XCeed in de showrooms te spotten vanaf september 2022.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter