Meyers Manx 2.0: elektrische terugkeer van de buggy (2022)

Meyers Manx 2.0 Electric 2022

Dat je waarschijnlijk binnen nu en 15 jaar met een EV de boodschappen doet, zijn we intussen al beu gehoord. Maar wat als je dan tussendoor ook graag even gaat ravotten met een gepast voertuig? Ook dat kan elektrisch, bewijst deze heruitgevonden Meyers Manx.

De naam ‘Meyers Manx’ zegt je misschien niks maar zeggen we ‘buggy’, dan weet vrijwel iedereen waarover het gaat. In de jaren ’60 kwam de Amerikaanse ingenieur — en tevens surfer, bootbouwer en kunstenaar — Bruce Meyers namelijk op het idee om een vederlicht offroadertje te bouwen op basis van een Volkswagen Kever. Daarvoor werd het chassis van de donor ingekort en voorzien van een inmiddels iconisch geworden kuip uit glasvezel om de Meyers Manx te vormen. De bezieler is inmiddels komen te gaan maar zijn bedrijfje, ook simpelweg Meyers Manx genaamd, is nu terug met een moderne interpretatie.

Sneller dan ooit

Dat begint al bij de looks, hoewel de link met de originele buggy nog sterk aanwezig is. Zo staan de koplampen nog los op het frontje, blijft de voorruit even kaarsrecht als voorheen en zouden die prachtig diepe wielen niet misstaan op een verlaagde Kever. Toch merk je aan de details dat je tegen iets uit 2022 aankijkt, en dat wordt vooral achteraan duidelijk. Daar wordt de Manx 2.0 namelijk voorzien van LED-verlichting terwijl de naam voluit over de kont geschreven wordt — want dat doet tegenwoordig toch iedereen. Ontwerper Freeman Thomas, die trouwens ook de originele Manx op papier zette, kon dan ook niet anders dan de achterzijde hertekenen aangezien er natuurlijk geen flat-four meer onder de carrosserie uit kon steken.

Meyers Manx 2.0 Electric 2022

Wat er dan wel onder die kuip schuilt, is nog enigszins onzeker. De fabrikant geeft wel al een paar voorlopige specificaties mee en dat zijn niet de minste. Zo zou er een elektromotor met 202 pk en 325 Nm koppel op de achteras komen te liggen, waarmee dit ongetwijfeld lichte apparaat in 4,5 seconden de 100 km/u bereikt. Zijn stroom zou hij halen uit één van twee accupakketten: eentje van 20 kWh voor een rijbereik van 241 kilometer en eentje van 40 kWh waarmee je maar liefst 483 kilometer ver moet komen… Als je rustig rijdt, en de kans lijkt ons vrijwel onbestaande dat iemand dat ooit zal doen.

De eerste 50 exemplaren moeten in 2023 hun kopers bereiken, en daar blijft het gelukkig niet bij. Het jaar nadien zou de productie uitgebreid worden om er meer aan de avonturier te brengen. Een prijskaartje kennen we nog niet, maar kijk ernaar… Dit moet je toch hebben?

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités