Niet Mercedes, wel Brabus EQS is meest aerodynamische auto ter wereld

Mercedes Brabus EQS 2022

Als de Mercedes-Benz EQS trots was op zijn titel van meest gestroomlijnde productieauto ter wereld, dan heeft die er nu vast spijt van dat hij ooit bij Brabus is binnengerold. De tuner giet namelijk zijn gewoonlijke sausje over de elektrische Mercedes, met als gevolg dat hun versie nog aerodynamischer is.

De strijd om de beste elektrische auto is al lang niet meer alleen een strijd om de grootste batterij, maar ook een strijd om het meest gestroomlijnde koetswerk. Zo pakt Tesla al jaren uit met absurd aerodynamische modellen, zag Kia ook bij de ontwikkeling van zijn EV6 het nut van de druppelvorm in en overtrof de Mercedes-Benz EQS ze allemaal met zijn luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.20. Nu is er echter een kaper aan de kust — en dat mag je eigenlijk letterlijk nemen.

Ideaal voor hoge snelheden

Brabus houdt zich namelijk al sinds jaar en dag bezig met het creëren van uitzinnige auto’s op basis van Mercedes-modellen. Daar mocht de EQS natuurlijk niet in ontbreken, en dus gingen de Duitse tuners met spoilerlip en verlagingskit aan het werk om de EV wat extra uitstraling te geven. Zo werden de bumpers en zijskirts hertekend waardoor ze niet alleen lager zijn, maar de EQS ook meer tegen de grond doen kleven. De aangepaste luchtophanging brengt de auto ook effectief anderhalve centimeter dichter tegen het asfalt, terwijl de wielen desgewenst vervangen worden door verrassend klassiek ogende, platte Monoblock-velgen van 22 duim.

Mercedes Brabus EQS 2022

Van zo’n aanpassingen wordt de gemiddelde auto natuurlijk net dat beetje meer gestroomlijnd, dus het resultaat was te verwachten. De meest aerodynamische auto ter wereld is daardoor als Brabus nog 7,2 procent aerodynamischer, wat dit in principe de meest gestroomlijnde productieauto van het moment maakt in plaats van zijn donor. Dat werpt dan ook zijn vruchten af op het rijbereik: vooral bij snelheden van boven de 100 kilometer per uur zou de Brabus zo’n 7 procent verder moeten komen — precies daar waar de gemiddelde EV minder efficiënt wordt dus. Motorisch blijft alles aan deze EQS 450 weer bij het oude, want veel uitboren kan Brabus natuurlijk niet doen met een elektromotor…

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités