Officieel: elektrische Peugeot e-308 belooft groot rijbereik zonder grote accu (2022)

Peugeot e-308 & e-308 SW 2022

Het zat er al even aan te komen, maar Peugeot heeft nu eindelijk de elektrische versie van zijn 308 onthuld. Die e-308 houdt het op een compact accupakket, maar belooft een groot rijbereik door zuinig om te springen met zijn stroom. Bovendien heeft de elektrische wereld er een break bij, want de e-308 komt er ook als SW.

Toegegeven: wij moesten ook twee keer kijken, maar Peugeot heeft toch echt zijn zuiver elektrische e-308 onthuld. Van buitenaf houden de Fransen namelijk vast aan het knappe design van de reguliere 308 — inclusief radiatorrooster en valse uitlaten — maar onderhuids hebben ze flink wat werk verricht om het EMP2-platform onder stroom te zetten. Zo zou hun nieuwe EV één van de zuinigsten in zijn segment moeten worden.

Zuinige, nieuwe motor

Dat merk je meteen aan de cijfers, want deze Peugeot pronkt met een actieradius van “ruim 400 kilometer” volgens de WLTP-cyclus. Het exacte rijbereik geeft de constructeur daarbij nog niet mee, maar zelfs 400 kilometer is indrukwekkend wetende dat de e-308 over een accupakket van slechts 54 kWh — waarvan 51 kWh bruikbaar is — beschikt. Het verbruikscijfer is er dan ook naar: de Peugeot belooft gemiddeld amper 12,7 kWh stroom per 100 kilometer te drinken. Daarmee zou hij, ter vergelijking, ruim 2 kWh/100 km zuiniger zijn dan de lichtste Volkswagen ID.3 op papier laat optekenen.

Peugeot e-308 & e-308 SW 2022

Peugeot verklaart dat cijfer door te melden dat de e-308 over een gloednieuwe elektromotor beschikt, al gaan ze niet veel dieper in op wat die nu precies zo zuinig maakt. De cijfers mogen we wel al weten, en zo stuurt het motortje 156 pk en 260 Nm koppel naar de voorwielen. Hoe snel de e-308 daarmee van 0 naar 100 km/u gaat is nog niet duidelijk, maar op hothatch-prestaties hoeven we voorlopig dus niet te rekenen.

Ook als break

De accu is eveneens het vermelden waard, want ook hier gaat het om een nieuwe ontwikkeling van het Stellantis-concern. Hoewel die met zijn bruikbare capaciteit van 51 kWh dus in de buurt komt van de batterij die onderin een e-208 schuilt, beschikt het exemplaar van de e-308 over een andere samenstelling. Aan de gemiddelde laadpaal kan je de accu opladen aan snelheden tot 11 kW, en de snellader pompt er tot 100 kW in. Daarmee zou je batterijcapaciteit van 20% naar 80% moeten gaan in minder dan 25 minuten, aldus Peugeot.

Peugeot e-308 & e-308 SW 2022

De e-308 zou de dealers moeten bereiken rond het midden van 2023, en zal dan meteen ook als SW op de markt komen. Daarmee is het schaarse segment van de elektrische breaks — momenteel enkel vertegenwoordigd door de MG5 en mits enige verbeelding de Porsche Taycan Sport Turismo — weer een modelletje rijker. Lang zal het echter niet duren voor er nog een concurrent bijkomt, want ook Opel beloofde een breakversie van zijn aankomende elektrische Astra. Die staat trouwens op hetzelfde platform als deze e-308, en zal dus naar alle waarschijnlijkheid dezelfde aandrijflijn in het vooronder krijgen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités