Officieel: nieuwe Ford Mustang houdt vast aan zijn roots (2022)

Ford Mustang 2022

Ford heeft in de VS het doek getrokken van de zevende generatie Mustang, en die komt zijn beloften na. Zo kan je de musclecar nog steeds met een oer-Amerikaanse V8 krijgen, en stuurt die naar wens zijn vermogen naar de achterwielen langs — jawel — een handgeschakelde versnellingsbak.

We hoeven het je vast niet te vertellen: de Ford Mustang is een icoon in autoland. De naam gaat al mee sinds diep in de jaren ’60, en verscheen doorheen zes generaties ruim tien miljoen keer op de klep van een auto. Ook vandaag is de Mustang even populair, want vorig jaar kwam hij nog maar eens uit de bus als bestverkochte sportwagen ter wereld — voor het zevende jaar op rij. De opvolger staat dus maar beter stevig in zijn schoenen voor hij het ponycar-podium betreedt…

Strakgetrokken

Ford neemt dan ook weinig risico’s met de nieuwe Mustang, en houdt vast aan het beproefde recept. Dat begint al bij het uiterlijk, want als je de ogen een beetje dichtknijpt zou je hem zo met het uitgaande model kunnen verwarren. Zo zijn de proporties identiek met die lange motorkap en aflopende daklijn. De look wordt wel flink strakgetrokken: de koplampen zijn rechtlijniger vormgegeven, de grille is weer een slagje groter en de brede heupen worden hoekiger afgetekend. Achteraan komt de verlichting met zijn drie rechtopstaande elementen ook iets minimalistischer voor de dag.

Ford Mustang 2022

Binnenin zijn de wijzigingen ingrijpender, en dat ligt volgens Ford niet alleen aan de technologie maar ook aan de afwerkingskwaliteit. Zo zouden er meer aangenaam zachte materialen in de cabine verwerkt zitten, maar het opvallendste blijft natuurlijk de schermoppervlakte. Daar springt de Mustang mee in de trend van het combineren van schermen, waardoor het 12,4-inch bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm van 13,2 inch in elkaar lijken over te lopen. Al die innovatie staat dan weer in contrast met de schijnbaar mechanische handrem in de middenconsole, en nog meer met de lekker traditionele, manuele schakelpook.

Elektrificatie, wat?

Die twee knuppels wijzen al op de ouderwetse inborst van deze nieuwe Mustang, en die eindigt daar niet. Hoewel we nog niet alle technische details te horen krijgen over de nieuwe Mustang, verklapt Ford namelijk wel al wat voor motoren er onder de kap liggen. Zo krijg je als vanouds de keuze uit een 2.3-liter EcoBoost-viercilinder of, voor de liefhebbers, een atmosferische 5.0-liter V8. Naar de prestaties kunnen we enkel raden, maar na even te kijken naar de uitgaande Mustang zouden wij ons geld zetten op ruim 300 pk voor de viercilinder en zo’n 500 pk uit de V8.

Ford Mustang 2022

Die laatste kan je koppelen aan een tientrapsautomaat of een handgeschakelde zesbak, nog steeds een zeldzaamheid voor een auto met V8. De vierpitter — die trouwens volgens Ford compleet nieuw ontwikkeld werd — zal wel altijd met de automatische versnellingsbak gecombineerd worden. Van elektrificatie is hier dus geen sprake en van vierwielaandrijving al evenmin: elke Mustang stuurt zijn paarden naar de achteras.

Ook voor België

Om die paarden enigszins in het gareel te houden, kan je je Mustang laten voorzien van een sperdifferentieel. Dit krijg je dan weer standaard mee op de sportieve topversie, die voortaan als ‘Dark Horse’ door het leven zal gaan. In die uitvoering zou de V8-motor naar verluidt ook meer vermogen produceren terwijl ook de ophanging, de aerodynamica en het stuurgevoel geoptimaliseerd worden. Daar komt die handrem ook van pas, want hoewel het een elektronisch systeem is monteert Ford toch een klassieke hendel in de middenconsole om je gemakkelijker te laten driften.

Ford Mustang 2022

Naast als coupé en de sportievere ‘Dark Horse’-versie wordt de nieuwe Mustang meteen ook als cabrio getoond. Die houdt al evenzeer vast aan het klassieke silhouet met dank aan een stoffen kap. Over de prijzen wordt, net als over de specificaties, nog met geen woord gerept. De importeur wist wel al te bevestigen dat de Mustang ook naar ons Belgenlandje komt, al is er wel een 'maar'. Zo zal enkel de versie met 5.0-liter V8 bij ons beschikbaar komen, en moeten we het dus zonder de vierpitter stellen. Maar of we dat erg vinden...

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités