Mercedes-AMG C 63 komt eraan: dit weten we al

Mercedes-AMG C 63 teaser 2022

Mercedes-AMG heeft de onthullingsdatum van zijn C 63 aangekondigd met een nieuwe teaser. Nog maar twee keer slapen, en dan krijgen we de allersterkste versie van de C-Klasse te zien. We schrijven alle weetjes en roddels alvast even bij elkaar.

Een klein halfjaar geleden boog Mercedes’ AMG-afdeling zich al eens over de nieuwe C-Klasse, en kregen we uiteindelijk de C 43 voorgeschoteld. Die liet voor het eerst de gewoonlijke zescilindermotor in de schappen, en haalde zijn 408 pk in de plaats daarvan uit een innovatieve viercilinder. Reden temeer dus voor de Autofan om uit te kijken naar de komst van de nog sterkere C 63, al moet die dat voor het motorgeluid misschien niet helemaal doen…

Vaarwel, V8

Net zoals de C 43 zijn V6 uitzwaaide, zal de nieuwe C 63 het zonder zijn V8-motor moeten stellen. Mercedes heeft namelijk al bevestigd dat ook de opper-C gebruik zal maken van in de basis dezelfde viercilinder, al is dat natuurlijk niet zomaar een motorblok. Deze versie van de 2.0-litermotor maakte voor het eerst zijn intrede in de nieuwe SL als eerste massaproductiemotor met een elektronisch aangedreven turbo. Die innovatie verwijst het klassieke turbogat in de acceleratie naar de geschiedenisboeken, waardoor je over een ongezien responsieve viercilinder zou moeten beschikken. Bovendien zouden de Duitse ingenieurs hun vierpittertje speciaal voor de C 63 nog gekieteld hebben tot 470 pk, en daar blijft het vermogen zelfs nog niet bij.

Mercedes-AMG C 43 2022

Hallo, hybride

De nieuwe C 63 wordt namelijk een hybride in de meest extreme zin van het woord. Zo zou Mercedes de starter-generator — een soort elektromotor die bij mildhybrides rechtstreeks aan de verbrandingsmotor gekoppeld wordt — van de sterkere zescilinders tegen het blok schroeven, en krijgt de C 63 daarnaast nog een 200 pk sterke elektromotor die voor vierwielaandrijving moet zorgen. Die laatste moet zijn stroom natuurlijk ergens halen, en daarom zou de C-AMG een oplaadbaar accupakket van naar verluidt 6,3 kWh meekrijgen. Inderdaad: de nieuwe C 63 wordt waarschijnlijk een plug-inhybride, al moet je met zo’n beperkte accu geen enorm elektrisch rijbereik verwachten.

670 geëlektrificeerde paarden

De rekenwonderen onder jullie hadden het misschien al door: als de verbrandingsmotor 470 pk en de elektromotor 200 pk produceren, dan eindigt het totaalplaatje op 670 pk. Dat zou in dit geval ook moeten kloppen aangezien de vierpitter en de stroomdraaier los van elkaar gemonteerd worden. Dat is allesbehalve een verkeerd cijfer, ook in vergelijking met de uitgaande C 63 die nog een V8-motor in het vooronder heeft. In zijn krachtigste S-vorm brengt weet die namelijk slechts 510 pk te produceren. Die werden dan doorgaans naar de achterwielen gestuurd, terwijl iedere nieuwe C 63 dus over vierwielaandrijving zou beschikken.

Geen coupé of cabrio, wel break?

Mercedes-AMG halveert niet alleen het aantal cilinders, maar ook in het aantal carrosserievarianten wordt flink gesneden. Zo kan je de uitgaande C 63 nog krijgen als coupé of als cabrio, maar die zullen bij de nieuwe generatie alvast uit het aanbod verdwijnen. Ook van de reguliere C-Klasse zijn er namelijk geen tweedeursversies meer te krijgen, en daar is een specifieke reden voor. Als we de geruchtenmolen mogen geloven, zou Mercedes namelijk werken aan een nieuw model: de CLE. Die zou specifiek inzetten op de coupé- en cabriovormen, en het midden kiezen tussen de afmetingen van de C-Klasse en die van de E-Klasse. Ook over een breakversie van de C 63 heeft Mercedes-AMG trouwens nog niks bevestigd, al rekenen we er wel op dat die er opnieuw komt.

63 uur wachttijd

Wanneer de nieuwe C 63 komt, weten we intussen ook al. Mercedes-AMG stuurde zijn laatste teaser namelijk de wereld in precies 63 uur voor de lancering van het model. Wat rekenwerk later brengt ons dat op een onthullingsmoment van woensdag 21 september om 16:00 uur. De teaser toont trouwens niet zo veel onverwachts: zonder enige duiding zou het gerust om een C 43 kunnen gaan. Verwacht dus een subtiel vormgegeven krachtpatser, maar een krachtpatser wordt het zeker.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Techno Patat 00:53
Portrait de Techno Patat

De hybride hulp is van de 6-in lijn motoren, geen V6 :). Klein detailtje :p!

Verder ben ik benieuwd. Sceptisch, maar voorlopig geef ik AMG het voordeel van de twijfel… Al ben ik op dat vlak niet helemaal neutraal :D

Joram 09:08
Portrait de Joram

Techno Patat to the rescue, bij deze aangepast ;-)

Techno Patat 20:11
Portrait de Techno Patat

Als het over de Cx3 AMG gaat ben ik goed geschoold :D. Ik heb merendeel al gehad tenslotte :D!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités