Jogger ‘HYBRID 140’: Dacia neemt eerste hybride mee naar Salon van Parijs

Dacia Jogger facelift 2022

De Dacia Jogger stal onze harten al met zijn no-nonsense functionaliteit en toepasselijk lage prijs, maar de interessantste versie moest nog komen. Dacia beloofde namelijk een geëlektrificeerde variant die zijn techniek van de Renault Clio E-Tech zou lenen. Die hybride-Roemeen brengt volgende week een bezoekje aan Parijs.

Onlangs stuurde Dacia nog lekker tegendraads nieuws de wereld in: ze zullen pas zuiver elektrisch gaan wanneer dat écht moet. Daarmee kanten ze zich tegen moederkloek Renault die in 2030 alle verbranders buiten wipt, maar bevestigt Dacia wel dat het ook in de toekomst auto’s zal blijven bouwen die de spreekwoordelijke Jan Modaal kan betalen. Dat betekent echter niet dat de Roemenen geen enkele interesse hebben om te elektrificeren. Zo hebben ze al een eerste EV’tje in de vorm van de Spring, en komt er binnenkort ook een hybride in de showrooms te staan op basis van de immer sympathieke Jogger.

Beproefde, geleende techniek

Die extra zuinige Jogger zouden we volgende week voor het eerst te zien krijgen, want Dacia belooft het model mee te nemen naar de Paris Motor Show. Een concrete naam geeft de constructeur nog niet vrij, maar ze spreken in hun aankondiging zo vaak over “de HYBRID 140-motor” dat we durven wedden dat het ding ‘Jogger Hybrid 140’ gaat heten. We weten wel al dat deze Dacia zijn hybridetechniek zal ontlenen aan de Renault Clio E-Tech, en ook de compacte 1,2 kWh-accu neemt de Jogger vermoedelijk gewoon over. Die haalt zijn stroom niet uit een stekkerpoort maar wel uit gerecupereerde rem- en rolenergie, waarmee je dan sporadisch eens een kilometertje of twee elektrisch moet kunnen bollen. Daarmee wordt dit de eerste hybride auto van het Roemeense merk, én de eerste Jogger die je met een automaat zal krijgen.

Dacia Jogger interieur 2022

Het cijfertje in de ‘HYBRID 140’-naam doet wel vermoeden dat we ons op de specificaties van de Renault Clio E-Tech van voor de technische update moeten baseren. Daar leverde het samenspel tussen een 1.6-litermotor, een starter-generator en een elektromotor namelijk 140 pk op, terwijl dat vorig jaar mee met de Arkana E-Tech opgetrokken werd naar 145 pk. Dat is echter weinig verwonderlijk wetende hoe Dacia de prijskaartjes van zijn modellen zo aantrekkelijk weet te houden: door reeds ontwikkelde en dus ook beproefde techniek van Renault-modellen over te nemen. Alle informatie komen we te weten in de loop van de Paris Motor Show, van 17 tot 23 oktober 2022.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités