
Lotus heeft een speciale editie uitgebracht van een op zich al best speciale auto. De volledig elektrische Evija is namelijk ’s werelds sterkste productieauto, en als Fittipaldi Edition eert die één van de sterkste coureurs uit de geschiedenis van het Lotus F1-team. Echt iets voor de welgestelde Lotus-liefhebbers, dus.
50 jaar geleden — in 1972, voor de rekenwonderen onder u — beleefde het Formule 1-team van Lotus één van de gouden jaren uit zijn geschiedenis. Toen scheurde Emerson Fittipaldi zich namelijk naar de eerste plaats in vijf van de elf races, en behaalde hij zo de winst in zowel het constructeurs- als het coureurskampioenschap van dat seizoen. Dat deed de Braziliaan achter het stuur van de wigvormige Lotus Type 72, die in dat jaar voor het eerst in de iconische zwart-met-gouden kleurstelling gespoten werd. Drie keer raden dus welke kleuren de Evija Fittipaldi Edition krijgt…
Gerecycleerd Type 72-aluminium
Inderdaad: deze speciale editie van de Lotus Evija vult zijn zwarte laklaag aan met een resem goudkleurige details. Zo steken de velgen deels in het goud, vinden we afdrukken van medailles op de spoiler en zijn heel wat carrosserielijnen omgeven door een handgeschilderd randje. Verdere verwijzingen naar de befaamde coureur komen in de vorm van een acht — het nummer van zijn bolide destijds — achter de portieren en zijn naam voluit op de achterpartij, terwijl zijn handtekening ook in het dashboard gestikt werd. Het interieur speelt trouwens ook in op die kleurstelling met zwart leer en alcantara met gouden stikseltjes, terwijl de draaiknop in de middenconsole zelfs zou bestaan uit echt aluminium van Fittipaldi’s Type 72. Dat noemen ze tegenwoordig recycleren.

Deze Fittipaldi Edition wordt gebouwd in een oplage van slechts acht exemplaren, met leveringen vanaf begin volgend jaar. Zij die hoopten dat de totale Evija-teller daarmee op 138 kwam te staan, zijn eraan voor de moeite: de Fittipaldi’s maken gewoon deel uit van de 130 geplande Eviji. De specificaties blijven dan ook onveranderd, met maar liefst 2.011 pk uit vier elektromotoren en een 0-naar-100-tijd van nog geen drie seconden. Daarna gaat de Evija door tot een elektronisch — of wat had je gedacht — begrensde topsnelheid van 350 km/u.
Commentaires récents
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 4 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 10 mois
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 10 mois
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 1 année