Automobielfederatie Febiac heeft zijn cijfers van het derde kwartaal van 2022 vrijgegeven, en daarin vinden we weinig verrassingen. Zo vertoont de markt gestaag herstel, blijven stekkerauto’s aan een opmars bezig en koopt de Belg het vaakst BMW. De grote winnaar is echter de Citroën C3, en dat is niet voor het eerst.
Iedere maand houdt Febiac, de Belgische automobielfederatie, de verkoopcijfers in ons land nauwlettend in het oog. Dat is interessanter dan ooit in een markt die geteisterd wordt door bevoorradingsproblemen, zowel als gevolg van de coronapandemie als van het aanhoudende conflict tussen Rusland en Oekraïne. De markt lijkt daar nu mee te leren omgaan maar sommige dingen veranderen nooit, blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers.
Historisch weinig diesels
Om te beginnen vertoont de markt gestaag herstel, want na meer dan een jaar van steeds dalende cijfers vertoonden de inschrijvingen in augustus en september terug een stijgende trend. Zo werden er in september van dit jaar 16,8% meer nieuwe auto’s op naam gezet dan een jaar eerder. Dezelfde tendens keert terug in andere landen, want de Franse markt ging er met 5,5% op vooruit en de Duitse met 14,1%. Over heel 2022 gezien staan we echter nog steeds 10,23% achter op de totale inschrijvingen rond deze tijd vorig jaar.
Het verrast je vast niet meer, maar een steeds groter deel van die inschrijvingen staat onder stroom. Maar liefst 32,1% van alle auto’s die gedurende de eerste maanden van dit jaar ingeschreven werden, is tenminste deels geëlektrificeerd. Dat cijfer lag vorig jaar nog op 23,5. Voor de zelfopladende hybrides gaat het dit jaar om een marktaandeel van 7,6% terwijl de overige 24,5% een stekker heeft. Daarvan is 9,2% volledig elektrisch en 15,3% plug-inhybride. Dat gaat natuurlijk allemaal ten koste van de benzinewagens (49,9%) en vooral de dieselwagens, die met een aandeel van amper 17,2% nog nooit zo diep gezakt zijn.
Dominantie van BMW
Een groot deel van die geëlektrificeerde inschrijvingen hebben we te danken aan bedrijfswagens. Zo is maar liefst 86,1% van de nieuwe elektrische auto’s zakelijk ingeschreven in ons land, en zelfs 90,9% van de plug-inhybrides. En ook dit cijfertje hebben we waarschijnlijk vooral aan de bedrijven te danken, want BMW is opnieuw het populairste merk van België met een aandeel van 9,89%. Het merk wordt op de voet gevolgd door Volkswagen (8,87%) en Peugeot (8,06%). Niet overal zijn ze het echter eens over de dominatie van de Bimmer: in Vlaanderen (10,9%) en Brussel (11,8%) staat BMW aan de top terwijl het merk in Wallonië niet eens in de top-5 verschijnt. Daar verkiezen ze blijkbaar Dacia met een aandeel van 9%.
Geen enkele BMW is echter zo populair als de Citroën C3, zo blijkt. Algemeen gesproken was dat nog steeds de meest ingeschreven auto van België met een totaal van 6.744 exemplaren. Vreemd genoeg was de C3 wel in geen van de gewesten de allerpopulairste auto, maar hij komt over heel ons land toch als winnaar uit de bus aangezien hij wel overal in de top-5 staat. De Vlaming en Brusselaar verkiest bijvoorbeeld de Volvo XC40, en de Waal rijdt en masse Dacia Sandero. Ook vorig jaar was de C3 al België’s favoriete auto, dus je zou bijna begrijpen waarom Citroën zo lang wacht om een nieuwe generatie met het platform van bijvoorbeeld de Peugeot 208 te ontwikkelen… Never change a winning team, zeggen ze, maar dan in ’t Frans.
Commentaires
par this
par andre123
par Sarah
par AVR
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter