Officieel: nieuwe Toyota Prius krijgt stekker én sex-appeal (2022)

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2022

Toyota heeft zijn gloednieuwe Prius voorgesteld, en die gooit het over een andere boeg dan zijn voorgangers. Zo wordt deze vijfde generatie bij ons uitsluitend verkrijgbaar als plug-inhybride, maar het is niet alleen de fiscale kant die aantrekkelijker wordt. Kijk maar eens naar dat verrassend samenhangende lijnenspel…

Love it or hate it’, het is een uitspraak die voor geen enkel automodel zo toepasselijk is als voor de Toyota Prius. Bij zijn lancering in 1997 was hij namelijk de eerste in massa geproduceerde hybrideauto ter wereld, en dat gaf hem bij de ene een revolutionair en bij de andere een suf imago. Vier generaties lang wist de auto dat imago maar moeilijk van zich af te schudden, en dan leken ze dat bij Toyota maar gewoon omarmd te hebben. Zo kreeg de Prius generatie na generatie ook moeilijker verteerbare looks, tot nu.

Smaakvoller dan ooit

Toyota heeft namelijk het doek getrokken van zijn vijfde generatie Prius, en het resultaat mag er wat ons betreft best zijn. Het model houdt dan wel vast aan de wigvorm die we er inmiddels van gewend zijn, maar de overdaad van weleer maakt plaats voor een ontwerp dat zowaar rust uitstraalt. Vooraan vinden we de Hammerhead-snuit die Toyota sinds kort toepast op zijn zuiver elektrische bZ-modellen, en achteraan pikt de Prius in op de hedendaagse trends met een doorlopende LED-balk en de modelnaam voluit over de kofferklep uitgesmeerd. Ook de flanken houden het minimalistisch met een licht glooiend lijnenspel en verborgen deurgrepen voor de achterportieren, zodat de illusie van een coupé achterblijft. Je mag ervan vinden wat je wil, maar je kan moeilijk om het feitje heen dat hier een smaakvoller ding staat dan ooit tevoren…

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2022

Ook binnenin is alles nagelnieuw, te beginnen met het stuurwiel dat we al kennen uit de Toyota bZ4X. Ook de digitale tellerpartij van 7 inch ontleent de Prius aan zijn elektrische broer, maar over de rest van het dashboard giet de hybride wel zijn eigen sausje. Centraal staat een groot infotainmentscherm waarvan we de precieze afmetingen nog niet weten, maar gelukkig moet je daarmee niet zitten prutsen om de interieurfuncties te bedienen. Eronder zien we namelijk een rijtje lekker fysieke knoppen voor de klimaatregeling. De middenconsole gooit het micro-pookje van weleer dan weer buiten voor een conventionele hendel, en omvat ook een aantal knoppen voor de rijmodi.

Zeg niet ‘Prius’ maar ‘Prius Plug-in Hybrid’

Reken er trouwens maar op dat één van die knoppen toegang geeft tot een zuiver elektrische modus, en dat die zich ook niet zal beperken tot een paar kilometertjes. De pas gepresenteerde Prius luistert namelijk voluit naar de naam ‘Prius Plug-in Hybrid’, wat betekent dat dit ding oplaadbaar is langs een stekker. Ook in de uitgaande generatie was er al zo’n versie, maar deze keer kiest de Europese tak van Toyota radicaal voor de PHEV. Terwijl er elders ter wereld namelijk nog een zelfopladende hybrideversie van de Prius komt, krijgen wij enkel de plug-inhybride in onze showrooms te zien. Daar is echter niets mis mee, want die pronkt met veelbelovende cijfers.

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2022

Toyota gooit de oude 1.8-liter benzinemotor namelijk buiten voor een exemplaar van 2.0 liter groot. Die produceert tegenwoordig 148 pk in de plaats van de lethargische 99 pk van voorheen, en ook de elektromotor krijgt een boost tot zowaar 160 pk. Het resultaat is dan ook meer vermogen dan een Prius ooit in zijn sloffen kreeg, want deze nieuwkomer schopt het tot een mooie 223 pk. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en, Prius of niet, dat is best vlot.

Ruim 75 kilometer elektrisch?

Sportiviteit is echter niet waar het om draait bij een Prius, maar zuinigheid is dat wel. Daarom trakteerde Toyota hem op de nieuwste generatie van zijn hybridesysteem, en vulden ze dat aan met een accu van 13,6 kWh. Het precieze rijbereik dat je daaruit zal halen geeft Toyota nog niet vrij, maar ze verklappen wel dat het ruim 50% meer is dan de vorige Prius PHEV voor elkaar kreeg. Die reed in theorie al 50 kilometer zuiver elektrisch, dus reken er maar op dat het nieuwe exemplaar zo’n 75 kilometer haalt.

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2022

Van die grotere accu zou je verder geen last mogen hebben, want door de cellen dichter op elkaar te plakken past de batterij mooi onder de vloer van de auto. Daardoor zou er — in tegenstelling tot de uitgaande stekker-Prius — wél nog een noemenswaardige kofferruimte overblijven, al vertelt Toyota voorlopig niet hoe groot die precies is. Meer gegevens en prijzen volgen vermoedelijk nog in aanloop naar de verkoopstart, die in het voorjaar van 2023 plaats zou moeten vinden.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités