Officieel: elektrische Opel Astra Electric is er meteen ook als break (2022)

Opel Astra Electric 2022

Na lang wachten is het zover: Opel heeft zijn allereerste elektrische Astra voorgesteld. Die gaat verrassend genoeg niet Astra-e heten — in navolging van bijvoorbeeld de Corsa-e of Mokka-e — maar wel Astra Electric. Er zijn echter toch nog zekerheden, want zo zal je ook deze Astra kunnen bestellen als Sports Tourer.

Het segment van de elektrische breaks groeit zienderogen, en daar zit het Stellantis-concern voor iets tussen. Na de MG5 hadden zij namelijk de tweede station op stroom in handen in de vorm van de Peugeot e-308 SW, maar daar blijft het niet bij. Nu stelt zustermerk Opel zijn eerste elektrische Astra ooit voor, en ook die Astra Electric is er meteen als Sports Tourer. Dat is ook weinig verwonderlijk aangezien de Peugeot en Opel technisch nagenoeg identiek zijn.

Meer koppel, meer rijbereik

We zeggen wel bewust “nagenoeg”, want blijkbaar hebben de ingenieurs in Rüsselsheim het toch niet kunnen laten om de geleende elektromotor eens open te schroeven. Zo krijgt de Astra Electric wel dezelfde krachtbron mee als die van de Peugeot e-308, die even geleden ook al de sprong waagde naar de e-208 an de DS 3 E-Tense. De motor produceert ook hier 156 pk, al wisten de Duitsers er wel 10 Nm meer koppel meer uit te wringen voor een totaalplaatje van 270 Nm. Het effect op de acceleratie verklapt Opel nog niet, maar ze spreken wel over een relatief hoge topsnelheid voor een EV: 170 km/u. Een echt Autobahn-wapen wordt de Astra Electric daarmee niet, maar die eer laten ze vermoedelijk aan de Astra GSe.

Opel Astra Electric 2022

Bovendien zou de elektromotor ook wat efficiënter met zijn stroom moeten omspringen dan de gelijkaardige Peugeot. Die verbaasde ons al met een rijbereik van 400 kilometer uit zijn 54 kWh-accu — waarvan zelfs maar 51 kWh bruikbaar is — maar de Astra Electric belooft zowaar 416 kilometer uit datzelfde batterijpakket te halen. Reken er dus maar op dat deze Opel eveneens gebruik maakt van een soort van versnellingsbak om het verbruik te drukken, al geven de Duitsers hun geheimen nog niet prijs. Moet je onderweg toch langs de laadpaal, dan zou je binnen 30 minuten terug de 80% accucapaciteit moeten aantikken dankzij een snellaadvermogen van 100 kW.

Elektrische balzaal

De Astra Electric is er meteen ook als Sports Tourer — of ‘break’ voor de maten — en Opel belooft dat die niet moet onderdoen qua kofferruimte. Dat is tenminste het geval als je de elektrische telg vergelijkt met de plug-inhybride, want dan biedt de Astra Electric hetzelfde koffervolume van 516 liter. De niet-geëlektrificeerde Astra’s doen het met 594 liter nog net iets beter. Met de achterbank neergeklapt ontstaat echter ook in de Astra Sports Tourer Electric een vlakke laadvloer, en dan krijg je een elektrische balzaal van 1.553 liter groot.

Opel Astra Electric 2022

Verder ziet de Astra op stroom er net hetzelfde uit als een regulier exemplaar, op het kleine ‘E’-tje na dat je in de rechter onderhoek van de kofferklep vindt. Ook de EV pronkt dus met Opels inmiddels iconische Vizor-grille, terwijl iedere elektrische Astra standaard de sportievere GS-Line-bumpers en 18-inchvelgen mee zou krijgen. Wat je daarvoor zoal moet betalen, weten we op dit moment nog niet. De orderboekjes openen in het voorjaar van 2023, dus tegen dan zouden we een prijskaartje onder ogen moeten krijgen.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Autofreak 15:54
Portrait de Autofreak

Mooi van Opel deze elektrische break met een rijbereik van +400 km.Goed bezig OPEL.

this 16:29
Portrait de this

Hou er wel rekening mee dat dit WLTP waarden zijn. De realiteit zal volgens ev-database eerder rond de 300km liggen.
Wat nog steeds meer dan acceptabel is natuurlijk.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités