Pech voor Aston Martin en Lotus: start-up Britishvolt is failliet

Britishvolt

De start-up Britishvolt, die batterijproductie voor elektrische wagens naar het Verenigd Koninkrijk wou brengen om de auto-industrie er een hart onder de riem te steken, is failliet. En dat is jammer voor Aston Martin en Lotus, die op Britishvolt hadden gerekend voor hun aanstaande EV's.

Britishvolt werd in 2020 opgericht om een deel van de batterijenmarkt voor elektrische wagens in handen te krijgen van een Brits bedrijf, aangezien het gros van de EV-batterijen uit China, Zuid-Korea of Japan komt. Bovendien moest het de Britse auto-industrie ondersteunen na Brexit. Er waren plannen voor een batterijenfabriek met een jaarlijkse capaciteit van 30 GWh, ofwel 500.000 auto's met een accupakket van 60 kWh. Het hele project zou zo'n 4,3 miljard euro kosten en de eerste fase van de fabriek moest al dit jaar gebouwd zijn, al werd dit later uitgesteld tot 2025. Nu heeft Britishvolt echter beslist te stekker uit het project te trekken en de boel failliet te verklaren.

Pijnlijk voor de Britse auto-industrie

Een van de belangrijkste oorzaken van het faillissement van Britishvolt is de vertraging die de bouw van de fabriek had opgelopen, waardoor er een deadline werd gemist voor publieke steun ter waarde van 100 miljoen pond (114 miljoen euro). Er werd nog gezocht naar een mogelijke financiering, maar zonder succes. Het grootste deel van de 232 werknemers zit nu zonder werk en EY is ingeschakeld om te kijken wat er verkocht kan worden om de schuldeisers tevreden te stellen en eventueel een partij te vinden die het project nieuw leven in wil blazen.

Toch is de neergang van Britishvolt een zware klap voor de Britse auto-industrie, die eigen middelen mist om over te schakelen naar elektrificatie. Er is volgens de BBC nu nog maar één batterijfabriek in het VK, die van het Chinese Envision, terwijl er in de EU 35 op de planning staan. Ook hadden Aston Martin en Lotus samenwerkingen afgesloten met Britishvolt voor de batterijen van hun toekomstige elektrische supercars, al moesten de batterijen voor Aston Martin eigenlijk al klaar zijn voor het eerste elektrische model van het merk in 2025. Een deadline die waarschijnlijk toch niet gehaald zou zijn.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Tom 14:01
Portrait de Tom

de ceo ervan, Lars carlstrom, staat nu aan het hoofd van het net opgerichte italvolt..2de keer beter?
Ongelofelijk..soort danny bahar/Lotus verhaal

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités