Met een elektrische auto kan je flink wat records breken, dat bewezen Rimac en consorten eerder al. Nu mag ook het bescheiden Skoda zich echter tot die consorten rekenen, want hun Enyaq RS iV blijkt de beste ter wereld te zijn in een wel heel onverwachte vaardigheid: driften op ijs.
Stel je je een driftauto voor, dan gaat het vaker dan niet om een Japanse, wild bestickerde tweezitter met voorwielen die zo ver uitslaan dat het er allemaal wat onnatuurlijk uitziet. Dat een elektrische gezins-SUV daarvoor minder geschikt is, ondervonden we zelf al aan den lijve wanneer we wenden aan het gewicht van de Mustang Mach-E op ijs. Met een beetje oefening kan het echter wel, en dat hebben ze ook bij Skoda gemerkt.
Beter dan een Subaru WRX
De Tsjechen stuurden namelijk Brits autojournalist Richard Meaden richting Zweden om er rondjes te gaan rijden met de nieuwe Skoda Enyaq RS iV. Dat waren echter niet zomaar rondjes, want ze werden gereden op een bevroren meer nabij Östersund. Het doel was dan ook om zoveel mogelijk van die rondjes zijwaarts glijdend over het ijs af te leggen, en liefst ook zo lang mogelijk aan één stuk. Uiteindelijk hield Meaden het maar liefst 15 minuten en 58 seconden ononderbroken vol, goed voor 39 rondjes over het 188,5 meter lange circuit. Daarmee driftte de Enyaq RS iV over een afstand van maar liefst 7,351 kilometer aan één stuk.
Sla je de database van Guinness World Records er even op na, dan merk je dat Skoda zo met een wereldrecord aan de haal gaat. Voorheen stond de langste drift op ijs namelijk op naam van de Chinese Wang Dongjiang, die 6,231 kilometer ver wist te glijden met een Subaru WRX. Daarmee voegt de Enyaq RS iV zich toe aan het lijstje van elektrische recordhouders, waar bijvoorbeeld ook al de Pininfarina Battista in staat als snelst accelererende auto ter wereld en de Drako Dragon als de krachtigste productie-SUV ter wereld. Iets zegt ons dus dat ze bij Skoda vooral hopen dat geen van die twee binnenkort het ijs op gaat…
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter