Koop je een plug-inhybride, dan doe je dat hopelijk omdat je graag zoveel mogelijk elektrisch wil rijden. Maar op hoeveel uitstootloze kilometers mag je dan rekenen? Misschien wel meer dan je denkt, of toch indien je voor één van deze zeven stekkerhybrides kiest.
De tijden waarin je plug-inhybride al ging verbranden na een ritje naar de bakker en terug, liggen gelukkig al ver achter ons. Tegenwoordig beschikken een aantal modellen namelijk over accu’s die groter zijn dan die van de eerste volwaardig elektrische auto’s, en dat geldt dus ook voor hun rijbereik op stroom. Hieronder vind je zeven stekkerhybrides die waarschijnlijk een stuk verder rijden dan je nodig hebt op een volle accu.
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC
Beginnen doen we met de koning der lange-afstandshybrides, want zo mag de GLC 300 e zich sinds zijn lancering noemen. Die beschikt namelijk over een onovertroffen elektrische actieradius van 130 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Die haalt de auto uit een accu van 31,2 kWh; groter dus dan die van Mercedes’ eerste massa-EV, de B-Klasse Electric Drive uit 2014. De GLC is trouwens niet de enige plug-in-’Benz die zover rijdt op een volle batterij, want vrijwel het complete stekkergamma moet om en bij de 100 kilometer halen. We hadden dus even goed een lijst met zeven Mercedes-Benz plug-inhybrides met een opmerkelijk groot rijbereik kunnen maken… Maar dat gaan we niet doen.
Range Rover Sport P400e
In de plaats daarvan schuimen we ook even de rest van het landschap af, en dat brengt ons bij de dames en heren van Land Rover. Hun nieuwe duo van Range Rovers beschikt namelijk over een accupakket van maar liefst 38,2 kWh, al halen ze er wel iets minder kilometers uit dan pakweg zo’n Mercedes GLC. De verst rijdende Range Rover is bijvoorbeeld de nieuwe Sport, die 113 kilometer zou moeten rijden op een volle lading stroom. Bovendien krijg je de keuze uit twee vermogens, van 440 pk tot 510 pk.
Mercedes-Benz C 300 e Berline
We moeten toch nog even bij Mercedes-Benz langs, want zij hebben ook de verst elektrisch rijdende plug-insedan van het moment in de catalogus. Dat is de C 300 e, die het bij rustig rijgedrag zomaar even 111 kilometer ver moet schoppen met een volle accu. Die accu is dan wel iets kleiner dan die van hoger broertje GLC, maar is met 25,4 kWh capaciteit nog steeds allesbehalve verkeerd. Ga je trouwens voor een C 300 e break, dan beloven ze nog steeds een mooie 107 kilometer met dezelfde batterij.
BMW 225e xDrive Active Tourer
Genoeg ge-Mercedes-t, tijd om even bij hun grootste concurrent te gaan kijken. Daar kunnen praktisch ingestelde gezinnen namelijk terecht voor een heuse MPV onder stroom: de 225e xDrive Active Tourer. Die krijgt een accupakket mee van 14,6 kWh, wat misschien niet klinkt als het grootste op de markt maar de auto wel een meer dan schappelijk elektrisch rijbereik zou geven van tot 92 kilometer. Dat kan je naar wens trouwens combineren met meer vermogen in de vorm van de 230e xDrive, die 326 pk biedt in de plaats van 245 pk. Liever een SUV van een gelijkaardig formaat, dan kan je ook kiezen voor een stekkerversie van de nieuwe X1.
Volvo S60 T8 Recharge
We hadden het net nog over sedans en breaks, en dan mag deze Volvo ook niet ontbreken. De Zweden trakteerden hun 60- en 90-reeksen namelijk vorig jaar nog op een update, die de stekkerversies uitrustte met een aanzienlijk groter accupakket. Zo schuilt er tegenwoordig 18,8 kWh aan cellen onder de bodem, waarmee met name de S60 sedan tot 90 kilometer ver moet kunnen rijden. De V60 break doet het evenmin slecht, want met een elektrische actieradius van 89 kilometer moet die maar een enkel kilometertje afstaan.
Mercedes A 250 e Berline
Wacht, hoelang is het geleden dat we nog eens een Mercedes vermeld hebben? We voelen ons toch wat verplicht, want deze stekkerversie van de A-Klasse is de plug-inhybride hatchback die het verste rijdt op een volle accu. Daar zou de 15,6 kWh-batterij namelijk goed zijn voor 78 kilometer, maar dat is nog niet de variant die er de meeste kilometers mee haalt. Die eer gaat namelijk naar de A 250 e Berline, dezelfde auto met een plattere kont zeg maar. Mede dankzij die aerodynamische optimalisatie moet de A-Klasse in die vorm wel 80 elektrische kilometers halen.
Toyota RAV4 Plug-In Hybrid
Zegt al dat premiumgeweld je echter niks? Dan kan je ook bij Toyota langsgaan, want daar weten ze hoe je hybrides moet bouwen. Dat geldt tegenwoordig ook voor plug-inhybrides, want met de RAV4 Plug-in Hybrid plaatsten ze een verrassend efficiënt apparaat in hun catalogus. Die pompte de accu van de reguliere hybride op tot 18,1 kWh en koppelde die aan een sterker setje elektromotoren, zodat je er wel 75 kilometer mee moet halen op een volle accu. Toch liever een Suzuki-logo op je Toyota? Dan kan je ook de verder identieke Suzuki Across overwegen, die trouwens alleen met een stekkerpoort verkrijgbaar is.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année