Actualités: Teaser

Facelifts gaan plaats maken voor ‘brainlifts’ en abonnementen, voorspelt Volvo

Nieuwe auto’s hebben steeds meer weg van enorme, rijdende laptops met een paar extra schermen. Die schermen groeien dan ook uit tot het belangrijkste element van de auto, of toch als we Volvo’s commercieel directeur mogen geloven. Die voorspelt dat ‘brainlifts’ het over zullen nemen van facelifts, en dat opent natuurlijk commerciële deuren.

Je moet tegenwoordig van steeds betere komaf zijn om de facelift van het gemiddelde automodel te herkennen. Op een paar voorbeelden na — zoals de BMW X7, die plots zijn complete neus over een andere boeg gooide — houden constructeurs het doorgaans namelijk op een setje nieuwe koplampen en een luchtsleufje meer of minder. Het gros van hun budget spenderen ze liever aan verbeterde of compleet vernieuwde software, en aan die trend lijkt niet snel een einde te gaan komen.

Betalen voor updates

In een gesprek met het Australische CarExpert heeft Volvo’s Chief Commercial Officer en Deputy CEO — noem hem gerust Bjorn Annwall — namelijk laten vallen dat de relevantie van software-updates die van fysieke aanpassingen steeds meer overtreft. In de toekomst zal dit volgens de topman nog vaker zo worden, wanneer alle auto’s elektrisch zijn en er onderhuids ook al weinig sleutelwerk meer te verrichten valt. Dan zal een klant de impact van een wijziging in de software van de auto veel meer gaan waarderen dan die van een traditionele facelift, legt Annwall uit, en hij kleeft er zelfs een nieuwe term op: ‘brainlift’.

Image

Denk je echter aan iets als een facelift, dan denk je aan een periodieke wijziging die doorgaans zelfs rond het midden van de levenscyclus van een model te voorspellen valt. Dat is dan weer grondig anders bij software-updates want in een wereld waarin alles over-the-air gebeurt, is het mogelijk om op gelijk welk moment fundamentele wijzigingen aan te brengen in het brein van een auto. Daardoor zou je bijvoorbeeld ook zelf kunnen kiezen welke functies je systeem bevat, en dat opent dan weer commercieel interessante deuren voor deze commerciële directeur. Annwall sluit dan ook niet uit dat Volvo op termijn klanten vraagt om te betalen voor bepaalde toevoegingen aan de software… Al belooft hij plechtig daarin niet zover te gaan als sommige Duitse premiummerken, die een maandelijks bedrag vragen voor bijvoorbeeld stoelverwarming. We houden je eraan, Volvo.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter